見出し画像

August 24, 2023: Comedy Shows in Kansai Area (関西のお笑い番組)

I really think that I like to laugh at watching comedy shows. I also think that the comedy culture in Kansai has taken root in my mind. I have been reminded of these things since I began to use TVer, a video-on-demand service. It has given me a great chance to watch comedy shows that are broadcast only in the Kansai area. And it has given me a lot of time to laugh at their comedy shows. As I watch them more and more, I feel as if I had been watching comedy shows I used to watch when I was a child. But they cannot be the same. In fact, there are big differences between the current ones and the old ones in many ways. But I feel like being used to watching them. They must have some of the traces of the old ones.
I see more TV shows with comedians in the Kansai area than in any other area. Among them are three shows, which have attracted me the most: ‘AKASHIYA TV ‘, ‘Marco Pololi’ and ‘Gobu Gobu’. I also love ‘FootMap’ and ‘Uramayo’, which are hosted by the comedy duo, Football Hour and Black Mayonnaise respectively. Each of them has an atmosphere that I never feel in the shows that are broadcast in the Kanto area. It means that all the comedians are very relaxed. And it seems that none of them has a detailed script. So, comedians show themselves as they are and say what they want to say while keeping the TV rules. From another point of view, they are always in a difficult situation. They have to produce their shows and make the audience laugh, with their own skills, without scripts. Otherwise, the shows will not be broadcast immediately. In other words, the shows are the battlefields for comedians.

 自分は、お笑い番組が好きなんだとつくづく思います。また、自分には関西のお笑い文化が根付いているとも思います。TVerを使うようになって、このことを改めて思いました。TVerのお陰で関西でした放送されていないお笑い場組を一杯見ることができ、大笑いできます。関西のお笑い番組を見れば見るほど、ボクが子供の頃に見ていたお笑い番組を見ている気分になります。でも、今と昔の番組が同じはずがありません。それどころか、今と昔の番組では多くの点で大きく違います。でも、今の番組でも見慣れた感じがします。昔の名残が残っているのかもしれません。
関西では、他のどの地域よりも多くのお笑い芸人が出演する番組が放送されています。その中で、今、ボクが一番好きなのは、「痛快!明石家電視台」、「マルコポロリ」と「ゴブゴブ」です。また、他にも、フットボールアワーの「フットマップ」とブラックマヨネーズの「ウラマヨ」が面白いです。いずれの番組も、東京の番組では見られない雰囲気があります。出演しているお笑い芸人さんがすごくリラックスしているように見えます。そして、どの番組も詳細な台本がないようです。そのため、テレビのルールの範囲で、芸人さんはありのままの姿を見せ、言いたいことをいっています。別の見方をすると、芸人さんは常に厳しい状況に置かれています。台本がない中、自分たちで番組を作り、視聴者を笑わせなければならないのです。そうしないと、番組はすぐに放送されなくなります。芸人さんにとって、番組は戦場です。


この記事が参加している募集

英語がすき

この記事が気に入ったらサポートをしてみませんか?