見出し画像

丁度(ちょうど)

“丁度” is used in various meanings.

It expresses that something matches a certain standard without any excess or deficiency.

丁度1年前の今日、彼女と出会いました。
ちょうど1ねんまえのきょう、かのじょとであいました。
Exactly one year ago today, I met her.

ここから駅までは丁度1kmあります。
ここからえきまではちょうど1kmあります。
It's exactly 1km from here to the station.

It also expresses that time, quantity, condition match the prediction, expectation, or intention.

この料理は私には丁度良い辛さだ。
このりょうりはわたしにはちょうどよいからさだ。
This dish has just the right spiciness for me.

レストランは混んでいたが、丁度我々2人分の席が空いていた。
れすとらんはこんでいたが、ちょうどわれわれふたりぶんのせきがあいていた。
The restaurant was crowded, but there were exactly two seats available for us.

It also expresses that something is happening right at that moment.

我々が帰宅した時に、丁度雨が降り始めた。
われわれがきたくしたときに、ちょうどあめがふりはじめた。
Just as we returned home, it started to rain.

丁度あなたに電話をしようと思っていたところでした。
ちょうどあなたにでんわをしようとおもっていたところでした。 
I was just thinking of calling you.

この記事が気に入ったらサポートをしてみませんか?