(和訳)パンク版「Help!」遠藤ミチロウ 神カバー

(訳注)
① "someone" という言葉は、ジョン・レノンが「誰かさん = ひとりひとりのファン」に呼びかけた言葉です。その意味をはっきりさせるため、「君に助けてほしい」と 超訳させていただきました。

② たんなる編曲にとどまらず、おそらく確信犯的に単語をカットしています。弱気な印象を与えないパンクロックに変化させました。スゴい!!!
Help me if you can, I'm feeling (down) → 「落ち込んでいる」という意味が消えています。
Help me get my feet back (on the ground) → 「地に足をつけて」から「ふたたび歩きだす」に変化させています。


Help! I need somebody
ヘルプ!
誰かたすけてくれ

Help! Not just anybody
ヘルプ!
ほかの誰でもない

Help! You know I need someone, help!
ヘルプ!
君に助けてほしい わかるだろ

When I was younger, so much younger than today
若いころ
今よりずっと 若かりし頃
 
I never needed anybody's help in any way
誰からの
どんな助けも 無用だった

And now these days are gone
I'm not so self assured
今や時は過ぎ
俺はそれほど 天狗ではない

Now I find I've changed my mind
And opened up the doors
心を入れかえ
扉を開けた 自分がいる

Help me if you can, I'm feeling …
Do appreciate you being
できれば助けてほしい
君がいてくれて有難う という感じだ

Help me get my feet back
Won't you please help me?
俺が ふたたび歩き出すのを
手伝ってくれないか?

And now my life has changed in oh so many ways
いまや
あらゆる意味で 人生が変わった

My independence seems to vanish in the haze
俺の主体性は
霞んで 消えかかってる

But every now and then
I feel so insecure
なのに
ちょくちょく 不安になる

I know that I just need you like
I've never done before
思い知ったよ
かつてないほど 君が必要なんだと

Help me if you can, I'm feeling …
Do appreciate you being
できれば助けてほしい
君がいてくれて有難う という感じだ

Help me get my feet back
Won't you please help me?
俺が ふたたび歩き出すのを
手伝ってくれないか?

Help me if you can, I'm feeling …
Do appreciate you being
できれば助けてほしい
君がいてくれて有難う という感じだ

Help me get my feet back
Won't you please help me?
俺が ふたたび歩き出すのを
手伝ってくれないか?

When I was younger, so much younger than today
若いころ
今よりずっと 若かりし頃

I never needed anybody's help in any way
誰からの
どんな助けも 無用だった

And now these days are gone
I'm not so self assured
今や時は過ぎ
俺はそれほど 天狗ではない

Now I find I've changed my mind
And opened up the doors
心を入れかえ
扉を開けた 自分がいる

Help me if you can, I'm feeling …
Do appreciate you being
できれば助けてほしい
君がいてくれて有難う という感じだ

Help me get my feet back
Won't you please help me?
俺が ふたたび歩き出すのを
手伝ってくれないか?

Help me if you can, I'm feeling …
Do appreciate you being
できれば助けてほしい
君がいてくれて有難う という感じだ

Help me get my feet back
Won't you please help me?
俺が ふたたび歩き出すのを
手伝ってくれないか?

この記事が気に入ったらサポートをしてみませんか?