見出し画像

日常って、尊いと思う。

1年目になる、ベトナムで迎える朝。

起きて時計を見る。7:10だ。まずい。ニュースを横目で見ながら一瞬で身支度をしてUberのアプリを開きながら髪をとかす。今日の運転手は離れたところにいる。間に合うかな。7:50にビルに着く。ドアマンが、慣れない日本語で言う「オハヨウゴザイマス。」オフィスに入ると朝が得意な社長がコーヒーを飲んで仕事をしている。「社長、頭ボサボサですよ。」「そういえば、今日は起きてから一度も鏡を見ていなかった。」少ない髪をクシでとかす。他愛もない話をしながらパソコンを開く。8:10を過ぎた頃、他のスタッフがぞろぞろ現れる。相方のMyちゃんが私に言う。「今日の洋服新しい?」Haさんがコーヒー片手に遅めの出勤。「コーヒー飲むぅ?」

そんな感じでゆるく、あったかく、始まる朝。


日常って、尊いと思う。

ずっとあたりまえのように続いていたいつもの日常が消えてしまうことは、どうしても悲しい。もう二度と戻ってこないのだということが寂しい。人とお別れをしてもまた会える、とわかっていても、次会ったとき今の「日常」は「思い出話」にかわっている。


わたしは、お別れが大の苦手である。それがなぜなのか、未だに言葉ではうまく説明ができない。小学校も中学校も高校もインターンに行った会社もアルバイトも留学先を卒業したときも全部、(大学は留学していて卒業式に出なかった。)最後の日はきっちり全部大泣きした。周りにいつも「何がそんなに悲しいのよ!」とあきれられるくらい1人で泣く。


思い出話は好き。中学時代に仲の良かった友達にいつ会ってもいつも同じ話をして同じ部分で大笑いをする。今だから話せる話もある。けど、“あの頃”を超える楽しさは、あの頃にしかない。大好きな仲間と「思い出話」が終わった後、私はいつも切ない気持ちを覚える。思い出話だけでこんなに楽しい仲間と「日常」を過ごしていた日々が、どれだけ楽しかったか、今はもうないその日常に思いを寄せる。


*


わたしは、わたしの人生が好きだ。てんてこまいだけど。わたしは、今までの人生で出会ってきた人が好き。わたしは、人が好き。人が好きな自分が好きだし、ずっとそうでありたい。いつも幸せを誰かとシェアしていたいし、(大人になったらどうかとも思うけど)いつでもお別れで泣いてしまうような自分でいたいとさえ思う。だってお別れの寂しさはその出会いがどれだけ素敵だったかを意味しているとおもうから。

だから、日常を大切にしたい。それがいつ終わってしまうのかなんて誰にもわからないから。だからわたしのモットーは、「いつでも今が1番楽しい。」である。


*


こんなことを思ったのにも理由があって、わたしは春になったら大好きなベトナムを離れることになった。


ふと、思い出した。私は1年前にここに来た時、Facebook にこんな投稿をしていた。

ハノイを離れる時に、日本を離れた時と同じようにこの場所が恋しくなるような生き方ができるように、毎日大切にするぞ〜〜🐥がんばるぞ〜〜!お〜!


ハノイでの日常が終わる時、わたしはどんな気持ちなんだろう。





※新しい試みをします。毎回の記事に英語で要約を加えることにしました。なぜなら物事を習得するときに1番有効なのは「習慣化」することだと本で読んだからです。だからブログを書く習慣に関連付けていくことにしました。いつか、ベトナムで出会った人たちが見つけて読んでくれることを想像してドキドキしながら書きます。

※ I'll start a new challenge that I add a summary in English from this article.Because I read a book before, it says "It's effective way to make it part of your daily routine when you want to learn something." So I decided to associate it with the habit of writing a blog. I will write it while having desire that the people I met in Vietnam find my blog and read someday. 

--

I think daily life is precious.

I'm going to write about "How precious daily life is." There is a reason that make me feel so. Because I'm going to leave Vietnam after spring.

I like my daily life here in Vietnam.I like all the people around me here.They make me warm feelings, happy and smiling everyday.

I think daily life is precious. I feel painful when it finish every time. Even though I believe I can meet all people again. 

When I meet the people who spent with my precious daily life in the past time after saying good bye, at that time,we are not in "daily life", The daily life will change "memories". Actually,I like talking about the good old days with my old friends.We always talk about same silly story and we all laugh with the same part every time! 

However,at the same time,I know there is nothing more fun than in those days.That's the reason why I am not good at saying "good bye"and quitting something.After memories talk with my favorite friends, I just feel really hurt inside. Every time,I wonder how happy I was every day at that time! so my motto in my life is  It's "now" that is the nicest moment ever always.

when I left in Japan to start Vietnam life 1 year ago,I was exciting, the other side,I felt strongly sad because I had to leave my family and friends I love. I posted this on my Facebook at that time.

I hope that when I leave Hanoi in the future, I wanna miss this place like I left in Japan now. I will do my best here.

I know it's embarrassing but I want to keep myself who always cry at saying goodbye. It means that meeting I experienced was special for me as much as  I cried.


いつも見てくださっている方、どうもありがとうございます!こうして繋がれる今の時代ってすごい