見出し画像

【歌詞和訳】 Bjork 「Body Memory」

First snow of winter
冬の初雪
I’m walking hills and valleys
私は丘や渓谷を歩いている
Adore this mystical fog
この神秘的な霧に心惹かれる
This fucking mist
このとても深い霧に
These cliffs are just showing off
切り立つ崖が目の前に現れる

Then the body memory kicks in
すると、身体の記憶に導かれ
I mime my home mountains
私は郷里の山々を手で象る
The moss that I’m made of
私に張り付く苔
I redeem myself
私は自身に抗う

I’ve been wrestling with my fate
運命と格闘しつづけて
Do I accept this ending ?
この結末を受け入れられるのか?
Will I accept my death ?
私は死を受け入れられるのだろうか?
Or struggle claustrophobic ?
それとも、閉所恐怖症のようにもがくのか?
Fought like a wolverine
ウルヴァリンのように戦った
With my destiny
宿命と共に
Refuse to accept what was meant to be
あるべき事実を受け入れられずに

Then the body memory kicks in
すると、身体の記憶に導かれ
and I trust the unknown
私は未知なるものに身を委ねる
unfathomable imagination
深淵なる想像力
Surrender to future
未来への降伏

Oh how to capture all this love
あぁ、どうしたらこの愛のすべてをとらえ
And find a pathway for it
道を見出せるのだろうか
Like threading an ocean through a needle
まるで針に海を通すような
River through a keyhole
鍵穴に川を通すような
Can’t fathom the grasp
深淵を測る物差しで道理は導き出せず
I can’t grasp the fathom
私は心の深淵を理解できない

Then the body memory kicks in
すると、身体の記憶に導かれ
My limbs and tongue take over
四肢と舌が私を誘導する
Like the ancestors before me
かつての私の先祖たちのように
Show me the flow
その流れを見せて

My sexual DNA
私の性を掌るDNA
X-rays of my Kama Sutras
カーマスートラのX線が
Summons different bodies
様々な肉体を召喚し
Compares our spines and buttocks
背骨や臀部、
and back of necks
頚椎を照合する

Then my body memory kicks in
すると、身体の記憶に導かれ
It simply takes over
それはいとも簡単に取って代わる
Bestiality
獣姦のように
I redeem my body
私は自分の肉体を取り戻す

I wasn’t born urban
私は都会で生まれなかった
Toxic doesn’t agree with me
都会の刺激は私にあわない
A love lured me here into a stagnant state
愛が私をこの澱んだ場所に引き寄せた
My myths, my customs, ridiculed
私の神話や習慣をあざける
Vacuum-packed molecules
真空パックの分子

Then my body memory kicks in
すると、身体の記憶に導かれ
On this Brooklyn dance floor
ブルックリンのダンスフロアで
Sweating with these rhythms
リズムに汗し
Rotate this matrix
マトリックスを回転させる

All trapped in legal harness
法的拘束にはめられた全てのもの
Kafka-esque
カフカ的な
A farce like patriarchy
家父長制のような茶番
Avoided to confront it
そこに立ち向かうことを避けていた

Then the body memory kicks in
すると、身体の記憶に導かれ
My warrior awakens
私の中の戦士が目を覚ます
My turn to defend
私の防御のターン
Urban didn’t tame me
都会は私を飼いならせない

Then my body memory kicks in
すると、身体の記憶に導かれ
Bosoms and embraces
乳房と抱擁、
Oral, anal entrances
口、肛門を入り口に
Enjoy the satisfaction
満たされ謳歌する
if the other is growing
その育みを讃えながら


※直訳でなじまない場合はだいぶ意訳しています。
※誤りのある箇所、疑問のある箇所があればご指摘ください。
※訳は改善点があればその都度変更しています。

この記事が気に入ったらサポートをしてみませんか?