家に帰る

家に帰る


妻は出産のために入院中だった。 
自宅となるはずの家は新築中だった。

私は、その建築現場をぼんやり眺めながら 
つまらぬことを考えてしまうのだった。

家を建て、子どもを育てる。
その子どもが大きくなり、やがて家を出る。

結婚して、親になって、つまり孫ができる。
そうして私は老人になり、いつか死ぬ。

ありふれて退屈なシナリオ。

「あたし、ここに住んでいたの」
ふと、耳もとで声がした。

振り返ると、視野いっぱいの笑顔で 
私のすぐ後ろに少女が立っていた。

知ってる顔のような気がしたが 
よく見ると、知らない顔なのだった。

「ご近所の方ですか?」
「あたし、この家に住んでいたの」

彼女の目付きはなんだかあやしく 
私は次の言葉が出せなかった。

ここは我が家先祖代々の土地で 
亡くなった親父から私が譲り受けたもの。

駐車場だった土地で、その前は畑だった。

「あたし、この家から逃げてきたの」

明らかにまともではなかった。
私は黙って彼女を見つめるしかなかった。

その大きな瞳から涙がこぼれた。
困った。なにか声をかける必要があった。

「どうして家から逃げたの?」
「あら、そんなこともわからないの?」

私にわかるはずがなかった。
潤んだ瞳で私を見つめないで欲しい。

「お願い。私を抱いて」

この少女には脈絡というものがなかった。
私はおろおろするばかり。

かわいそうに、やはり彼女は狂っている。
素直に抱いてやった方が無難な気がした。

ここが建築現場のすぐ前でなかったら 
本当に抱いたやったかもしれない。

狂ってなければ、十分に魅力ある子だ。

「ちょっと、ちょっと待ってくれ」
私はあせった。なんとかしなければ。

「いったい君、どうしたの?」
「あたし、会いたかったの」

「誰に?」

彼女は黙ってしまった。
どうやら私に会いたかったらしい。

「でも、もういいの」
彼女は涙をぬぐった。

「想像していた通りだったわ」

どんなことを想像していたのか不明だが 
もう彼女は笑顔に戻っていた。

「あたし、やっぱり家に帰る」

「この家に?」
「そうよ。この家に帰るの」

やはり冗談が通じないのだった。
まだ屋根もできてない家に入らないでくれ。

「じゃあ、さようなら」
「さ、さようなら」

「交通事故には気をつけてね」

また変なことを言う、と思った。
君こそ気をつけた方がいいぞ。

「ああ、そうする」
「お母さんを悲しませないでね」

ますます、いかれてる、と思った。
私のおふくろは亡くなって久しかった。

「ああ、そうだね」

悲しそうな笑顔で、彼女は応えた。
見覚えのあるような笑顔だった。

どことなく私の姉に似てなくもないが
まったく似てないようでもあった。

「いつまでも元気でね」

彼女は、私に手を振って見せると 
新築中の家に背を向けて歩み去った。

それで、やっと私は安心したのだった。

すぐに少女のことなど忘れてしまった。
毎日、なにかと忙しかったのだ。

建築現場と会社と病院を往復している間に 
病院で私の子どもが生まれた。

母子ともに健康であった。
赤ん坊を抱いた妻の笑顔がまぶしかった。

ふと私は、あの少女の笑顔を思い出した。
似ていたのだ。そっくりだった。

「おまえ、妹なんていないよな」
「いないわよ。なに言ってるのよ」

本当に私はなにを言っているのだろう。
まるで狂った人みたいではないか。

「いや。なんでもない」
「変な人ね」

まったくだ、どうかしている。
だが、本当になんでもないのだろうか。

私は生まれたばかりの赤ん坊の顔を見た。
それはほとんど猿の泣き顔だった。

娘の笑顔を早く見たいな、と思った。


Home to Return


My wife was in the hospital to give birth.
The house that was supposed to be home was new construction.

I was thinking about something boring,
while gazing at the construction site.

Build a house and nurture a child.
The child grows and eventually leaves home.

Married, becoming a parent, that is, grandchildren.
Then I will become an old man and die someday.

Common and boring scenario.

"I lived here,"
Suddenly, a voice caught my ears.

In retrospect,
a girl stood behind me with a smile full of field of view.

I felt like a face I knew,
but when I looked closely it was an unknown face.

"Are you neighbors?"
"I lived in this house."

Her eyes were somehow amusing,
I could not put up the next word.

This is the land of my ancestral family,
what I got from my deceased father.

It was a parking lot, a field before that.

"I ran away from this house."

She was obviously not decent.
I had no choice but to stare at her silently.

Tears fell from her big eyes.
I was in trouble. I needed to speak to her something.

"Why did you get away from home?"
"Oh, you do not understand such a thing?"

I could not understand.
Do not look at me with a lost eyes.

"Please, please hold me."

There was no context in this girl.
I just hesitate.

As a result, she is crazy again.
I felt I was safe if I obediently held her.

If this was not just before the construction site,
it may have held her.

If she is not crazy, she is a charming girl.

"Just a moment, please wait."
I hated. I have to manage.

"What on earth did you want to do?"
"I wanted to meet ..."

"To whom?"

She kept silent.
Apparently she seems to have wanted to see me.

"But it's okay now."
She wiped her tears.

"You were as I imagined."

I do not know how she imagined me,
but she was back to smile.

"I will go home, after all."

"In this house?"
"Yes, I am going this home."

After all my jokes did not make sense to her.
Do not enter the house where the roof is not made yet.

"Bye now."
"Good, good bye."

"Take care of traffic accidents."

I also thought that she said weird stuff.
You had better be careful.

"Oh, I will."
"Make sure not to make mother sad."

I further thought that she was crazy.
My mother has been deceased for a long time.

"Oh, that's right."

With a sad smile, she responded.
It was a familiar smile.

Somewhat similar to my older sister,
but it seemed not to be alike at all.

"Be well forever."

She waved her hand to me,
and turned her back to the newly built house.

So, at last I was relieved.

I soon forgot about the girl.
Every day, I was busy with everything.

While I was going back and forth between
the construction site and company and the hospital,
my child was born in the hospital.

Both mother and child were healthy.
The smile of my wife holding a baby was brilliant.

Suddenly I remembered that girl 's smile.
It was similar. It looked exactly like that.

"You have no sister?"
"There is no, what are you talking about?"

I wonder what I am really saying.
It's as if I am not a crazy person.

"No, nothing."
"You are a strange person."

It is totally wrong.
But is it really nothing?

I saw the face of my new born baby.
It almost cried the monkey.

I wanted to see my daughter's smile soon.

動画のための歌や朗読音声、募集中。https://tomekantyou.hateblo.jp/