見出し画像

#140 オーストラリアにきてできるようになったこと。

みなさまこんにちは。このページへお越しくださりありがとうございます。

オーストラリア ブリスベン在住のHarukaです。
英語・日本語交互に話す声のBlogのようなポッドキャストを配信しています。
Noteではそのポッドキャストの文字起こしを記録として残しています。

最新話へのリンクはこちら↓

Apple派のあなたはこちら

Spotify / ウェブ派のあなたはこちら

今日の内容

今日は、オーストラリアに来てできるようになったことをお話ししたいと思います。
先に言っておくと英語ではありません。

もっと「え、そこ?」というスキルかもしれませんが、ご興味ある方いらっしゃいましたらお付き合いください。

今日の文字起こし

Hello everyone, welcome to today’s episode of my podcast! This podcast is about my daily life in Brisbane, Australia as a native Japanese-speaking learner of English. This podcast is bilingual, using both English and Japanese.

皆様こんにちは 今日も聞いてくださってありがとうございます。この Podcast はオーストラリア ブリスベンに住んでいる私がオーストラリアでの日常生活の中で思ったこと・感じたことを英語日本を交互に使って話す
声のブログのようなものをお届けする ポッドキャストです。

So in today's episode,  I'd like to discuss the skills I've acquired since moving to Australia.

さて、今日のトピックに入りたいと思います。
今日は、オーストラリアに来てできるようになったことについてお話ししたいと思います。

As I have been living in Australia for almost 5 years, several skills are improved such as, of course, English proficiency, being flexible, problem solving skills, cooking Japanese cuisine without seasoning and discussion skills (It is useful especially when I have an argument with my husband haha)

オーストラリアに住んで5年目にもなりますと、それなりにいろんな力がついてきます。
例えば、もちろん英語力が伸びたり、何事にも臨機応変に対応できるようになったし、問題対処なんかもできるようになったし、なんとかの素がなくとも和食が作れるようになったり。後は、討論する力はついた気がします。(これは特に夫婦喧嘩の時に大事な力になってきますのでね。はははは)

However, the skills highlighted today are different from the skills I mentioned. Well, It might not be relevant for everyone, but if you own a car, you need to have the skills to survive here in Australia.
It is a forward parking skill and a parallel parking skill, and entering roundabout.
ただ、今日お話ししたいのは、今挙げたスキルではないんですね。
これは、今オーストラリアにいる皆さんに当てはまるわけではないんですけど、車をお持ちならこのスキルは大事なんですよ。
それはですね、前向き駐車と縦列駐車、後は環状交差点に入ることです。


I know you thought "what are you talking about?". But Driving rules and differences of the related customs reflect on the cultural differences in my opinion.
So I would like to talk about mainly three points
1)The differences of driving customs between Australia and Japan
2) The differences in parking styles
3) The concept of a roundabout and the challenges I faced while using it.
Hope you enjoy it!
なに言ってんのこひと?って感じだと思うんですけど、運転のルールとかその他諸々の違いって結構文化とか国の違いが反映されているなと思うんです。
そんなわけで、今日は運転に関する話を大きく3つに分けてお話ししたいと思います。
1)こっちにきてびっくりした運転ルール
2)駐車スタイルの違い
3)環状交差点ってなに?そしてその難しさについて

ご興味ありましたらお付き合いください。


Okay, first of all, let's talk about my history of driving and what made me surprised when I came to Australia.  I believe I had considerable driving experience in Japan because I used to drive to work every day. So, I can say I am not an inexperienced driver.
まずは、わたしの運転歴とオーストラリアに来てびっくりしたことをお話ししますね。
わたしは、まぁそれなりに運転歴はあったかなと思います。
日本でも毎日車で通勤していましたし、ペーパードライバーではないという感じですね。

I began driving about a year after I moved here  as I started my part-time job. I was a Japanese tutor to children and I was required to travel to various homes. Although it took 10 min by car, it would take around 25 min to walk because Brisbane has such a steep landscape.

わたしが運転し始めたのはオーストラリアに来て1年後くらいですかね。
その当時アルバイトを始めまして、アルバイトで運転するのが必要だったので乗り始めました。
わたしがやっていたアルバイトは、オーストラリアの子供たちに向けて日本語の家庭教師をやっていたんですね。
近場のエリアのお家を行ったり来たりするんですね。
車だと10分圏内なんですけど歩くと(ブリスベンって坂だらけなんで)歩くと25分くらいかかったりするんですよ。

At the time, I was so surprised by the speed limit. In the standard roads in Brisbane, the limit is around 60km/hour. Currently, I get used to it but I initially found it quite fast. So, at the beginning, I started driving, I was too conservative to drive and my husband, who used to sit next to me to teach local driving rules, often said "You need to drive faster…".
Yeah, so if you come to Australia and plan to drive, it would be better to know that the speed limit is much faster compared to the Japanese rule.

運転し始めた当時は、スピード制限の違いにびっくりしましたね。
ブリスベンの普通道路ではスピード制限が60km/hour なんですね。
今はそのスピードにも慣れたんですけど、運転し始めた時はそのスピードにビクビクしちゃって、当時、旦那がブリスベンの運転ルールを教えてくれていたので旦那が助手席に乗っていたんですが、いつも「もっとスピード出さないと、、、」って言われていましたね。
そんなわけで、オーストラリアに来て運転する予定がある方は、スピードが速いこともあるよーということを覚えておいていただけるといいかと思います。

Okay, the next topic is  differences in parking styles.
As mentioned before, forward parking and parallel parking are common in Brisbane. In general, I usually do reverse parking when I was in Japan. So I was uncomfortable doing forward parking as I could not see the front clearly. Anyway, practice makes everything better. I got used to doing it.

次は、駐車問題ですね。
先ほどお伝えしましたとおり、オーストラリアって前向き駐車と縦列駐車が多いんですよね。
わたし、日本では後ろ向き駐車(バックで入れるタイプ)だったので、前向き駐車は(特にセダンとか前が長い車だと)前がよく見えなくてすごい入れにくいなぁって思ってたんですよ。
でも練習すればなんでもできるようになるもんですね。
今はそれなりに前向き駐車にも慣れてきました。

But the tricky thing is parallel parking. I remember needing to practice it to get a driver's licence. However, I hadn't had to do it since then, so I literally needed to practice in front of my house. Thankfully, my current car is small so it is actually not so difficult. But, I am changing to a bigger car soon, I am a bit worried about whether I can park well after changing it. Well, Fingers crossed.

いまだに厄介なのは縦列駐車です。
縦列駐車なんて免許取った時にやったくらいで、それ以来練習した記憶があまりありません。
そんなわけで、家の前で縦列駐車練習しましたね。
幸い今乗っている車は、小さいのでそんなに難しくなかったんですけど、今度車ちょっと大きいのにするんですね。
だから、車大きくなった後、駐車うまくできるか若干不安です。
うまくいくといいなぁと思っております。

Okay, as a last topic, I would like to introduce a roundabout.
Roundabouts are circular intersections without traffic lights. It is good for reducing traffic congestion, idling time and so on.
Apparently, they are commonly found in countries like the UK,  France, and Australia.

最後のトピックは、ラウンドアバウトですね。
これは環状交差点というものですね。
交差点なのに信号がなくてぐるぐるタイミング良く流れに沿って運転していくタイプの交差点です。
環状交差点は、信号がないので渋滞を防いだりとかアイドリングの時間を減らすために使われているそうですね。
イギリス、フランスそしてオーストラリアなどで見られるものだそうです。

クイーンズランドの交通ルールがあったのでこちらにリンクを貼っておきますね。


Anyway, the tricky thing about using a roundabout is timing. It reminds me of 大縄跳び. You need to choose the appropriate timing at the appropriate speed to enter a roundabout.

この環状交差点が厄介なのはタイミングなんですよ。
大縄跳びやっているみたいな感じなんですね。
つまり、(事故を起こさないように)適切なスピードでこれだ!というタイミングで交差点にはいらないといけないんですよ。

So first 3 or 4 months, I felt stressed about using roundabouts and  used different roads that had no roundabouts. I hated it actually. Unfortunately, I do not have any tips to get over it.
One thing I can say about it would be to use the same roundabout and get used to it. I still struggle to use a roundabout that is unfamiliar to me.

最初の3、4ヶ月は環状交差点はストレスでしかなかったですね。
環状交差点がない道をわざわざ通ったりしていましたね。
本当に嫌いだったんです。

申し訳ありませんが、アドバイスは?と聞かれても答えはありません。
一つ言えることは同じ環状交差点を使って、慣れること(これは習うより慣れろしかない気がします、、、)
多分、わたし自分が普段使わない環状交差点に行ったらまだおどおどする気がしています。

Anyway, I recently realised that I acquired the skills to do different parking styles from Japan and use roundabouts. So I discussed it in this episode.

とにかくですね、最近ふと気が付いたのですが、
オーストラリアに来てから日本にいた時にはなかった運転スキルが上達したなぁと思うことがありましたので今日はそれについてお話ししてみました。
どんなことかと言いますと、
駐車スタイルが変わったことと、環状交差点が使えるようになったことでした。

That's all for today! Thank you for listening to this episode, and I hope you enjoy today's episode. Okay, so Have a fantastic day everyone, and I will see you in the next episode. Bye!

今日も 最後まで聞いて下さってありがとうございました。どなたかのご参考になるか、このエピソードを楽しんでいただけたら嬉しいです。

それでは今日という1日が皆様にとって素敵な1日になりますように
また次回のエピソードでお会いしましょう。さようなら〜

この記事が参加している募集

英語がすき

この記事が気に入ったらサポートをしてみませんか?