見出し画像

田中正造伝記57(日本語と英語)

1903年4月5日。
足尾銅山を東アジア最大の銅鉱山へと
発展させ、古河財閥の総帥として権勢を誇った古河市兵衛死去。
後継者は、元外務大臣故・陸奥宗光の家から養子に入った古河潤吉に決まりました。
これは、今後足尾銅山の経営に政府が介入する事を意味しました。

この頃、明治初期に日本に導入された「電気」が普及し始め、電線の原材料としても銅は必要なものとなっていました。
この事からも、銅山開発を止めると言う選択肢は、政府の方針としてあり得ない事でした。
そこで、巨大な貯水池を作る計画が持ち上がったのですが、最初から谷中村ありきだったわけではありませんでした。(ここは強調しないといささか不公平になると思うので。)
最初は埼玉県川辺村・利島村が候補地でした。
しかし、当時の埼玉県知事はこれに猛反発し、また、この辺りの農民は富農が多く(つまり選挙権を持っていた)、
政府は貯水池案を取り下げました。
また、これは私(allowance )の想像ですが、日本の資本主義の父で、政界にも影響力があった渋沢栄一が埼玉県出身だった事も関係があったのでは?

1904年2月8日。
遼東半島を舞台にした
「日露戦争」が勃発。
日本政府はこの戦争の費用を賄う為に、国家総予算の8倍にのぼる国費
(その内の80%が外債であり、残りの20%が特別徴税でした。)を投入しました。
なので、政府のパトロンであった渋沢栄一を敵に回す事は出来なかったのです。



田中正造は日露戦争には徹底して反対でした。
政治家を引退し、一個人となった正造は、戦費を賄う為の苛烈な重税が
どれだけ国民(特に農民)の生活を破壊するかわかっていました。
渡良瀬川流域の農民たちの中には、
税を納められず、田畑を手放さざるを得ない人々がたくさん発生し、その
人数が最多だったのが「谷中村」でした。

April 5, 1903.
Ichibei Furukawa, who developed the Ashio Copper Mine into the largest copper mine in East Asia and was a powerful general of the Furukawa Zaibatsu, died.
His successor was chosen to be Junkichi Furukawa, who was adapted from the family of the late Mutsu Munemitsu, former Minister of Foreign Affairs.
This meant that the Meiji Government would intervene in the management of the Ashio Copper Mine in the future.

Around this time, "electricity", introduced to Japan in the early Meiji period, began to spread, and copper became a necessary raw material for electric wires.
This also made it impossible for the government to stop copper mine development as a matter of government policy.
Therefore, a plan to build a huge reservoir was proposed, but Yanaka Village was not located there from the beginning.
(It would be somewhat unfair if I did not emphasize this point.)

Kawabe and Toshima villages in Saitama Prefecture were initial candidates.
However, the governor of Saitama Prefecture at the time vehemently opposed the idea, and since many of the farmers in this area were wealthy(i.e, had the right to vote), the government withdrew the reservoir proposal.
Also,this is my imagination, but I wonder if it had something to do with the fact that Eiichi Shibusawa, the father of Japanese capitalism and an influential political figure, was also from Saitama Prefecture.

February 8, 1904.
The "Russo-Japanese War" 
broke out on the Liaodong Peninsula.
To pay for the war, the Japanese government spent eight times the nation's total budget (80% of which was foreign debt and the remaining 20% was special taxes).
So the government could not make an enemy of Eiichi Shibusawa, who was a patron of the government.

Shozo Tanaka was thoroughly opposed to the Russo-japanese War.
As a retired politician and a private citizen, Shozo knew how destructive the heavy taxation to pay for the war would be to the lives of the people, especially the farmers.

In particular, many farmers in the Watarase River basin were forced to give up their fields because they could not pay taxes and Yanaka Village had the largest number of such people.

この記事が気に入ったらサポートをしてみませんか?