見出し画像

October 28, 2021: お笑い界の大御所、健康、笑いの効果 (Established Comedians, Health, Effect of Laugher)

 Established comedians are still full of energy and show me good performances. 69-year old Sanma Akashiya has caught no illness, and 66-year old George Tokoro has a wide variety of hobbies. And 76-year old Tamori has his unique regimens like walking and diet.
 I understand that they all try various things to maintain their health but believe that laughter, their speciality, is the best source of their health. Sanma san should laugh hundreds or thousands of times more than ordinary people do.
 There is little academic research about laughter and no department of laughter at university. It is because the sense of laughter varies. But I am convinced that laugher contributes a lot to maintaining physical and psychological health and is essential to my life.
 I hope the established comedians continue to give me fun and laughter.

 お笑い界の大御所は皆さん、元気です。病気知らずのさんまさんが69歳。趣味が多彩な所ジョージさんが66歳。そしてタモリさんが76歳。タモリさんにも独特の健康法がある。散歩と食事制限。
 お三方とも、健康維持のために様々なことをされているとは思うが、ご自身の得意技である「笑い」が健康の源ではないかと考えています。さんまが笑う回数は一般の人の数千いや数万倍笑っていると思う。
 「笑い」の学術研究は少ない。大学に「笑い学部」なるものはない。「笑いのツボ」が人それぞれだから、科学的研究は難しいのだろう。でも、「笑い」は、健康に大きく貢献していると確信している。
 お三方には、今後もお元気で笑いを提供いただきたい。「笑い」は僕の人生に欠かせません。

この記事が気に入ったらサポートをしてみませんか?