見出し画像

Bready & Ucon 1 How Bready gets to know Ucon (はじめての出会い)

Bready draws bread. 
ブレディーは、食パンの絵を描いています。

His work is not popular, as it's too simple. 
でも、彼の絵は、簡単すぎて人気がありません。

I draw what I feel, not what I think," he says.
「それはアートじゃない。」「もっと違うパンを描け!」色んなことを言われましたが、ブレディはこころの中で思いました。
「考えたら描けなくなっちゃう。ボクは、感じたことしか描けないんだ。」

That's why Bready came to Heno Heno Island alone. He drew huge bread.
だからブレディは一人でこの島に来ました。そして、大きなパンを描きました。

One day, Bready noticed that a little yellow bird always came to see his bread.ある日ブレディは、黄色い鳥が、いつもパンの絵を見にくることに気づきました。

"I'm sorry, but you can't eat this bread. It's just a sketch," Bready said.
「ごめんね、これは絵だから食べられないんだ。」

Just an ordinary bird but always came to see his bread without saying anything, though it was not edible.
ごく普通の鳥だけど、何も言わずにいつもパンを見に来てくれます。食べられないのに。

"Hi, Ucon!" Bready talked to the bird. Ucon means "a little bit of unconditional love", his favorite phrase.
「やあ、ユーコン!」ブレディは鳥に声をかけました。大好きな『ほんの少しの、無償の愛』という意味を持つ名前でした。

While watching Ucon eat tiny apples Bready gave, he was floating on cloud nine. He had never experienced such a feeling before.
プチりんごを食べているユーコンを、じっと眺めていたら、ブレディは心がふわふわしてきました。こんな気分になったのは、初めてのことでした。

Bready then gave peanuts to Ucon and floated on cloud 99.
(Who can ever know how I feel without experience without real interactions.)
ブレディはつぎにピーナツをあげました。そしたらもっとふわふわした気分になりました。(この気持ちは触れ合った人にしかわからないよなあ。)

Happy to give, and happy to take. There was heart to heart communication between the two. Bready was on cloud. 
あげてしあわせ、もらってしあわせ。ふたりはこころで会話しました。ブレディは、もっともっとふわふわしてきました。 

Bready had a little bird♪ little bird♪ little bird♪ Bready had a little bird♪ its breast was white as snow.  And everywhere that Bready went♪ Bready went♪ Bready went♪ Everywhere that Bready went♪ the bird was sure to go.
ブレディさんのこ、と、り♪  こ、と、り♪  こ、と、り♪
ブレディさんのこ、と、り♪  かわいいなー。

Ucon perched on Bready's arm. Bready swang higher.
ユーコンは、ブレディのうでに乗りました。ブレディはブランコを高くこぎました。

Feeling the warmth of Ucon, Bready was overwhelmed with joy.
(I want to share this feeling with somebody.) Bready thought.
ユーコンのぬくもりで、心の中がいっぱいになりました。
(この気持ちを誰かに伝えたいなぁ。)ブレディは思いました。

"Whenever I see you, you are so kawaii..." Happiness soaked into every cell of his body. Just then, he heard someone say "That's not your toy."
「ほんとうに、いつ見てもかわいいなあー」幸せに満たされて、体中がジーンとしてきました。その時、だれかの声が聞こえてきました。
「おもちゃじゃないんだよ。」

”I know you just can't help but spoil the bird, but if you give too much, it will forget how to survive alone," said a stranger with a serions face.
「楽しいからやめられないのはわかるけど、そんなにあげていたら、鳥はひとりで生きていく方法を忘れてしまうよ。」ブレディは、まじめな顔をした知らない人に、そう言われました。

What the stranger said was true. To give a lot of food and watch happy Ucon was so much fun Bready forgot to draw bread.
その人の言う通りでした。たくさんの食べ物で喜ぶユーコンを見るのは、絵を描くことを忘れるほど楽しいことだったのです。

Bready was sitting on a riverbank far away from the place where Ucon lived to hide himself all day long.
"Oops!" He heard someone's voice behind him.
ブレディは、ユーコンに見つからないように、とおくはなれた川べりで、一日中座っていました。
「おっと。」後ろから、誰かの声がしました。

"Hi." It was Thinker stumbling on a stone. They usually say only "Hi," but Bready wanted to talk more.
"Hello. How are you today?"
「こんにちは。」そこにいたのは石につまづいているティンカーでした。ふたりの会話はいつも「こんにちは。」で終わります。でもブレディは、もっと話したい気分になりました。
「こんにちは、調子はどう?」

"Good! How about you?" "I'm feeling blue. I was told off by a stranger for giving too much food to a cute little bird.""Oh, I see. How much food did you give?" "Just too much and everyday. He said it would forget how to live alone."
「調子いいよ。きみは?」「元気が出ないんだ。小鳥がかわいくて、食べ物をあげすぎて、知らない人にしかられたんだ。」「そうなんだ。どのぐらいあげてたの?」「すごくたくさん。毎日。でも一人で生きていけなくなっちゃうんだって。」

"Have you ever become good friends with a bird? Just feeding gives me so much comfort and happiness. Ucon is deadly kawaii when it sits on my hand, and looks so relaxed while cuddling."
「鳥と仲良くなったことある?食べ物をあげるだけで癒されて、幸せな気分になるんだ。ユーコンがボクの手に乗ってくれる時なんか、めちゃくちゃかわいいし、撫でてあげると、とっても気持ちよさそうにしてるんだ。」

“Its name is Ucon?”“Yes, it means just a bit of unconditional love.”Thinker chuckled and said, “Then, you are doing the opposite.”Bready felt offended, but told Thinker how he really felt.“It’s really hard to resist giving more as I can tell Ucon gets happier.”
「ユーコンって鳥のなまえ?」「そう、『ほんの少しの無償の愛』という意味。」ティンカーは静かに笑って言いました。「真逆だね。」ブレディはむっとしましたが、思ったことを正直に言いました。「ユーコンが喜ぶから、食べ物をあげるのを我慢できないんだ。」

"I know. The happier Ucon is, the happier you will be, but do think its mother will thank you?"Bready was watching Thinker's face. It was his first time sitting close to him.「
わかるよ。ユーコンが喜んでくれるほど幸せな気分になるんでしょ?でも、ユーコンのお母さんは、きみにありがとうと言ってくれるかな?」ブレディはティンカーの顔を見ていました。こうやってティンカーの近くに座るのは、初めてのことでした。

"No, I will be labeled as bad.""Probably. How long have you known each other?”"Only recently.""Then you are lucky to have been warned earlier."Bready was a bit relieved, and went on watching Thinker.
「いや、悪いひとにされる。」「そうだろうね。ユーコンとはいつ知り合ったの?」「つい最近。」「それじゃ、早めに注意されたのはラッキーだね。」ブレディは少し心が軽くなりました。そして、ティンカーの顔を見続けていました。

"Why do you think you have become good friends?""Because Ucon has given me lots of love.""Fore sure, but also because it does not speak our language.It never says annoying things, nor does it tell a lie. There are simple but sincere interactions."
「ユーコンと仲良くなれたのはなぜだかわかる?」「たくさんの愛をくれたから。」「もちろんさ。それに、ユーコンは言葉を話さないからね。気にさわることを言わないし、うそをつかない。簡単だけど、素直なやりとりができるんだ。」

"There's another reason. Ucon is not scary as it's a bird, and never be your rival. That means fighting is most unlikely and you are in overwhelming peace."
「もう一つ理由があるよ。ユーコンは鳥だからこわくないし、ライバルにもならない。争いは限りなく起こらないから、圧倒的な平和がそこにあるんだ。」

”It's like when we see a baby. Have you ever heard of Homo Ordo that is said to be the most intellient species in human history? They love kawaii animals so much. They even own them by keeping them in cages or on leash."
「赤ちゃんを見た時みたいなかんじだよね。ホモ・オルドって聞いたことある?最もかしこい人類と言われているけど、彼らもかわいい動物が大好きなんだ。ひもにつないだり、カゴに入れて自分の持ち物にするんだ。」

“What!? Kept in cages or on leash!?"“Yes. They do not have freedom to go outside by themselves. They become Ordos’ belongings and called ‘pet’. ""That does not make sense.""It’s natural to want to own something you like, you know, but Ordos desire for possession is much stronger. They are eager to own everything they think they can, even you.”“I don’t wanna be a pet!”
「えー!?かごに入れられたり、ひもでつながれるの?」「そうだよ。ひとりで外に出られないんだ。オルドの持ち物になって『ペット』と呼ばれるんだよ。」「意味がわからないよ。」「好きなものを自分のものにしたくなるのはふつうのことだよね?でもオルドはどん欲だから、持ち物に出来るなら、それがなんであろうと自分のものにしようとするんだ。きみすらね。」「ボクはペットになんかなりたくないよ!」

"Yeah, me neither, but most pet animals are bred as such that they do know what freedom is all about from birth to death. And what if you are given safe environment, enough food, and loved just the way you are? In fact, the pet is one of Ordo’s most cherished belongings.”What Thinker was saying was a bit difficult for Bready.
「ボクだっていやだよ。でもそのほとんどはペットという生き物として増やされるから、生まれてから死ぬまで自由が一体何なのかを知らないんだ。それに、安全な場所で、十分な食べ物があって、家族の一員としてありのままで愛されるんだ。じっさい、ペットはオルドが最も大事にする持ち物の一つなんだよ。」それは、ブレディには少しむずかしい話でした。

“And in exchange for their freedom, Ordos accept responsibility for their lives. They ensure a lifetime care to keep them stay healthy and happy, that is giving proper food every day, exercises they need, and doing cleanups and health checkups. Do you think you can feed it even when you are sick in bed? Can you collect enough information to keep it healthy?”There was Ucon standing still and waiting for food on Thinker's face.
「そしてオルドは自由をうばうかわりにペットの命に責任を負うんだ。健康で、幸せでいられるように、一生大切にするんだよ。ご飯を毎日あげて、運動させて、掃除と健康チェックもね。きみが病気で寝ている時でもご飯をあげることが出来る?ユーコンが健康でいるために必要な情報をあつめることが出来る?」ティンカーの顔に、じっと食べ物を待っているユーコンの姿が見えました。

“Too give too much food is to- oops, sorry. Perhaps I have talked too much. Have a think about it". Saying so, Thinker went away.Bready was watching the afterimage of Ucon portrayed on Thinker's face. (Has Ucon eaten yet today? What if it keeps waiting until I come?)
「食べ物をあげすぎるということは、つまり、あ、ごめん。ボクがしゃべりすぎちゃったかな。ちょっと考えてみるといいよ。」そう言って、ティンカーは帰っていきました。ブレディはティンカーの顔に描かれたユーコンの残像を見ていました。(きょうはご飯を食べたのかな。夜になってもずっと待っていたらどうしよう。)

(Who will feed Ucon if I'm sick in bed.? Where can I find information on how to keep it healthy? To give too much is..?)Bready thought as deeply as he could for a while, and finally realized that to give too much was to deprive it of Ucon's freedom to look for food.Bready felt very bad about what he had done. He was really sorry. His eyes were filled with tears.
(もしボクが病気で寝ていたら、誰がユーコンにご飯をあげるんだろう。ユーコンが健康でいるための情報は、どこにあるんだろう。食べ物をあげすぎるってことは、、?)ブレディはしばらくの間、一生懸命考えていました。そして、ようやく気づきました。(食べ物をあげすぎるということは、食べ物を探す自由をうばうということなんだ。)ブレディは悪いことをしてしまったことを、ユーコンにもうしわけないと思いました。涙でいっぱいになりました。










この記事が気に入ったらサポートをしてみませんか?