見出し画像

[和訳] Mr. Self Destruct - Nine Inch Nails

記念すべき初投稿として、「The Downward Spiral (1994)」 からオープニングトラック「Mr. Self Destruct」を和訳してみます。

Mr. Self Destruct

written by Trent Reznor

I am the voice inside your head 
(And I control you)
I am the lover in your bed
(And I control you)
I am the sex that you provide
(And I control you)
I am the hate you try to hide
(And I control you)

俺はお前の頭に鳴り響く声
(そしてお前を支配する)
俺はお前のベッドにいる愛人
(そしてお前を支配する)
俺はお前が行う性交
(そしてお前を支配する)
俺はお前が隠そうとする憎しみ
(そしてお前を支配する)

I take you where you want to go
I give you all you need to know
I drag you down I use you up
Mr. Self-destruct

お望みのところに連れて行ってやる
知りたい事全て教えてやるよ
堕落させ 疲弊させてやろう
Mr. 自己破壊さ

I speak religion's message clear
(And I control you)
I am denial, guilt and fear
(And I control you)
I am the prayers of the naive
(And I control you)
I am the lie that you believe
(And I control you)

俺には神のお告げが聞こえるのさ
(そしてお前を支配する)
俺は拒絶, 罪, 恐怖
(そしてお前を支配する)
俺は世間知らずの祈祷師
(そしてお前を支配する)
俺はお前が信じる嘘
(そしてお前を支配する)

I take you where you want to go
I give you all you need to know
I drag you down I use you up
Mr. Self-destruct

お望みのところに連れて行ってやる
知りたい事全て教えてやるよ
堕落させ 疲弊させてやろう
Mr. 自己破壊さ

You let me do this to you
(I am an exit)
You let me do this to you
(I am an exit)
You let me do this to you
(I am an exit)
You let me do this to you
(I am an exit)
...

お前自身がそうさせているんだ
(俺は吐口さ)
お前自身がそうさせているんだ
(俺は吐口さ)
お前自身がそうさせているんだ
(俺は吐口さ)
お前自身がそうさせているんだ
(俺は吐口さ)
...

I am the needle in your vein
(And I control you)
I am the high you can't sustain
(And I control you)
I am the pusher I'm a whore
(And I control you)
I am the need in you  for more
(And I control you)

俺はお前の静脈に刺さる針
(そしてお前を支配する)
俺は続かない高揚感
(そしてお前を支配する)
俺は売人で娼婦
(そしてお前を支配する)
俺はお前の高まる欲求
(そしてお前を支配する)

I am the bullet in the gun
(And I control you)
I am the truth from which you run
(And I control you)
I am the silencing machine
(And I control you)
I am the end of all your dreams
(And I control you)

俺は銃に込められた弾丸
そしてお前を支配する
俺はお前が逃れている真実
そしてお前を支配する
俺はお前を黙らせるマシーン
そしてお前を支配する
俺は全ての夢の終着点
そしてお前を支配する

I take you where you want to go
I give you all you need to know
I drag you down I use you up
Mr. Self-destruct

お望みのところに連れて行ってやる
知りたい事全て教えてやるよ
堕落させ 疲弊させてやろう
Mr. 自己破壊さ


他者の存在を欲しながらも拒絶し、
続かない全能感と強い自己嫌悪に苛まれ、
神の加護を嘆願しながらも嘘つきと憎しみ、
人生を終わらせたいという強い衝動を抱えながら生きる

そんな矛盾に満ちた人格を成立させるために作り出した第2人格、それが"Mr. Self Destruct"なのでしょう。続くトラックではそれぞれの感情を細かに描写していくため、彼はアルバムの全体を総括するような存在であると思います。

不穏なイントロから始まり、塗り重ねられていくノイズと、突如として訪れる静寂のコントラストが美しい楽曲です。間違いなく、最も素晴らしいオープニングトラックの一つでしょう。

ラストに向かうに連れて、まるで彼に乗っ取られていくかのように音が塗りたくられていきますが、それが突如として無音になります。その意味するところとは...


この記事が気に入ったらサポートをしてみませんか?