見出し画像

Freedom for birth お産の自由

私らしいお産って?

どんなお産であっても、
お産の主役はあなたと赤ちゃん。
どんなお産にしたいのか決める権利は、
病院ではなく、誰にでもなく、
あなたにある。

ただ、その決断が、自然分娩や帝王切開、無痛分娩にせよ、自分のエゴを押しつけるものであってはいけないと思う。
自分と赤ちゃんにとってベストな決断をすること。そのためには、それなりの知識がなければならない。

お産まであと8週間。
私らしいお産にするために、できることを学んできました。
女性の体ってすごい。
お産は怖いものじゃない。
妊婦さんだけでなく、女性みんなに伝えたい「本当のお産の話」が聞けました。

私が選んだお産は、「アクティブバース」。

アクティブバースとは

「決して真新しいものではなく、女性が自分の体の本能と生理的な自然な流れに従ってお産を進めていくという本来普通である分娩のこと」
- ジャネット・バラスカス

アクティブバースは、母子主体のお産。妊娠中から呼吸法や声出しの練習、体の動かし方などを通して、女性本来の産む力を高めていきます。

私がアクティブバースを選んだ理由を下に書きました。

アクティブバースの利点

・妊婦さんの信じる力、自信を高めてくれる

・痛みの緩和

・自然分派、経膣分娩で産める可能性が高まる

・ホルモンの働きを促し、出産時の母子の安全、産後の赤ちゃんとの絆を高めてくれる

・授乳が上手くいく可能性を高めてくれる

1回目のお産は8年前。促進剤を使用した完全なる計画分娩でした。何もかも病院の方針に沿って計画され進められたお産。お産に関して無知だった20歳の私は、そのまま従うだけ。

自分で決める勇気もなかったし、知識もなかった。

娘は、そんな中、ただただ‘健康で無事に産まれてきてくれて、それが何よりも嬉しかった。

でも今回は『私と赤ちゃんが主体のお産』にしたいという想いがある。
だからこそ、自然分娩に挑戦することを決めた。(帝王切開が嫌だとかではなく、赤ちゃんと一緒にお産を体験したいと思うから。)

帝王切開をしたあとの自然分娩にはリスクがつきもの。
病院でも繰り返し言われ続けてきました。

でも、女性には、生物学的に産まれ持ってきた生存メカニズムによって、他の何にも勝る生理的知性が備わっているということを学んで『お、女性の体っですごいじゃん!私にもきっとできるよね?』という自信がついた。

2回目の出産で、ちょっと張り切り過ぎ?wな気もするけど、
今回は、私が決めた私らしいお産を頑張ってみよう思う。

女性の体って、私たちが思っている以上にたくましい。
そう信じて。

誰になんと言われようが、自分の体を信じて、お産を楽しむ妊婦さんが増えてほしいなぁ。

My first pregnancy wasn’t the way I wanted. Everything was planned and rushed in a way the hospital wanted. 
It worked for them but not for me.
Well, it’s not the hospital’s fault entirely because I didn’t have enough confidence and knowledge to make my own decision. 
Everything went well after all but if I think about it now, I was powerless and useless.

After 8years,  here I am.
I’m pregnant again. 
So this time, I decided. 
I will make the choice and I did it.

Instinctively, I chose to give a birth naturally even though I knew it’s considered to be risky for the pregnant woman who had c-section during her previous birth. 

After all, I felt this is the most natural way for myself and my baby whether it’s risky or not. 

Despite my decision, the hospital keeps telling me the risks. 
I decided not to listen. 
Google tells me the worst case scenario. 
I decided not to believe it. 

By cutting all the noises, I could be positive about my decision to give a birth naturally. It’s not easy. I was still scared and worried too. 

So, I decided to join dula workshop held in my neighborhood hoping to be more confident and understand what my possibilities are. 

The workshop opened up my eyes completely!!
It was so empowering and encouraging.
By learning about how women body works during the labor, I finally understood how I can let this experience be a sensation and a pleasure instead of a pain and a fear. All I need to do is to trust my inner body intelligence. 

I believe every woman has a right to choose how to give a birth. 
Whether it’s natural, c-section or medicated, birth can be beautiful. 
Even if things didn’t go as you planned, that’s ok too as long as you know you did your best for yourself and the baby. 

8weeks left. 
I’m not worried or scared at all. 
I’m rather excited. 

I am ready to push. 


この記事が気に入ったらサポートをしてみませんか?