見出し画像

信じるきること。

 また、冬に逆戻りしていますがみなさんいかがお過ごしでしょうか。私は一番大きなダウンコートを再び出してきて寒さ対策をしています。

 今回は立て続けに記事を作成するという初めて試みをしています。というのも学生たちが大きく成長したなと実感することがあったので、うれしくて記事を作成しました。先日、うちのゼミで大きなイベントを開催したのですが、それが大好評だったのでその様子を少し書き残しておこうと思います。

 私はこれまでの記事でも度々触れていますが、基本ひとりですべてをこなしてきました。今回のイベントもほとんど大学の力を借りず、私と学生たちだけですべてを準備を進めてきました。もちろん学生の企画だけでは心もとないこともたくさんあって、時にはお叱りを受けることもありましたが、学生たちは最後の最後まで全力疾走していたように思います。そしてその姿に多くの人たちが感動してくれました。参加者の中には学生たちの一生懸命な姿を見て、拍手喝さいを送ってくれる人や涙を流してくれる人もいて、その反応が学生一人一人に響いたようでした。

 ちなみに私のゼミには留学生もいるのですが、その留学生はこれまであまり他の学生たちの輪に入ることがありませんでした。しかし、今回のイベントを通じて一緒に走り抜けたことで、終わった時の発表でこの大学のこのゼミに入って本当によかったと言ってくれました。私は彼のこの発言を聞いて、やはり教育に国境はないと確信しました。つまり、人と人の信頼関係がお互いを成長させる最も重要でかつ唯一の教育資本だと実感したのです。

 実は今回のイベントを実施するまでかなり強いプレッシャーを学生たちにかけていました。寸止めに近い状態だったので、こちらも常に全員の状況を確認しながら事を進めなければならなかったので、私にもかなり強いプレッシャーにさらされていたような気がします。そのせいかイベント終了後2日間ずっと寝ていました。

 それでもゼミ生が全員が一丸となって、会場を走り回っている姿はとても頼もしく見えました。特にゼミ長と副ゼミ長がお互いを労りながら全体をまとめている姿は4年間の成長の証を見ることができ、一人舞台袖でウルウルしていました。恐らくこんなに成長することができたのは、決して私の一人の力ではありません。もちろん本人たちの頑張りが第一だと思いますが、その頑張りを多くの地域の人たちが支えていただいた結果だと思います。たくさんの人との関わりが彼ら・彼女らを大きく成長させてくれたのだと、来てくれたすべての人に対して感謝の気持ちで一杯になりました。

 また、先輩たちもたくさん来てくれたことも非常に嬉しかったです。特に遠方からわざわざ来てくれた先輩もいて、正直こんな学生生活を自分も送りたかったなぁと羨ましいと思ってしまいました。ちなみに男子はイベント始まる前に集まって円陣を組んでいたので、それもウルっと来た瞬間でした。このように学生の成長した姿を見せてくれることが、私にとっては一番の喜びです。この瞬間のために全力を尽くしていると言っても過言ではありません。

 これから大学教員になる人は、どんな時でも学生を信じることができる人になってほしいです。そして、学生の成長に喜びを感じることができる人が大学教員に増えることを願います。

(沈黙の艦隊でたつなみが浮上してホッとした准教授でした。艦長と副長どっちもかっこいいね~。)

 






























































Believing.


We are back to winter again, how is everyone? I put out the biggest down coat again to take care of the cold.

This is my first attempt at creating articles in quick succession. Because there were times when I realized that the students had grown so much, I was happy to write an article. We held a big event at our seminar the other day, and it was very popular, so I will write down a little bit about it.

As I've often mentioned in previous posts, I've basically done it all by myself. This event also had little help from the university, and I and the students prepared everything. Of course, there were a lot of things I didn't feel safe doing just because of the students' plans, and I was sometimes scolded, but I think the students were running as fast as they could until the very end. And many people were moved by the appearance. Some of the participants applauded and shed tears at the students' hard work, and the response seemed to resonate with each student.

By the way, there is an international student in my seminar, but he has never really been in the circle of other students. But running through this event together, he said in the announcement when he finished that he was really glad to be in this seminar at this university. When I heard his statement, I was convinced that education has no borders. In other words, I realized that a relationship of trust between people is the most important and the only educational capital to grow each other.

In fact, I put a lot of pressure on the students until this event. I felt like I was under a lot of pressure because I had to check everyone's situation all the time because it was close to sun-stop. Maybe that's why I slept for 2 days after the event.

Still, it looked very encouraging to see all the seminar students running around the hall as one. In particular, the image of the seminar leader and the deputy seminar leader working on each other and putting the whole thing together was a testament to their growth over the past four years, and they were alone in the wings. Perhaps it was not my power alone to grow this much. Of course, their hard work is the first priority, but I think it is the result of the support from many local people. I was filled with gratitude for all the people who came, saying that their relationships with so many people helped them grow so much.

I was also very happy that many seniors came. In particular, there were seniors who came all the way from far away, and to be honest, I felt envious that I wanted to live such a student life. By the way, the men gathered and formed a huddle before the event started, so that was the moment when they came to the event. The growth of students like this is my greatest joy. It's safe to say that I'm doing my best for this moment.

I want the person who will become a university teacher to become a person who can trust the students at any time. And I hope that there will be more university teachers who can take pleasure in the growth of students.

(The associate professor was relieved when Tatsunami surfaced in the Silent Fleet. Both the captain and the vice captain are cool.)

この記事が気に入ったらサポートをしてみませんか?