見出し画像

教授職採用。

 比較的暖かい日が続いていますが、みなさんいかがお過ごしでしょうか。私は最近アロマディフューザーを買ったので、すっかり引きこもりが加速しています。

 先日、他学科の新任教員採用の案件が教授会で取り上げられました。実は先月の教授会で一度提案されたのですが、調書が不完全との指摘があり差し戻し案件になっていました。もう一度幹部連中が話し合って修正案が提出されたのですが、わざわざそれだけのための臨時教授会が開催されたので、かなりうんざりした気分で参加していました。

 ちなみにうちの大学では教員採用をする際、学科での決議、幹部会議での決議、教授会での決議、理事会での決議と4段階のステップを踏む必要があります。その中で今回は3段階目の教授会の決議の部分になります。ちなみに採用と昇進は全教員の投票で決めるのですが、今回は承認数ギリギリの結果だったので、事務局が慌てて規定を見直して発表したところが何とも滑稽でした。

 私は反対票を投じました。理由は別に採用予定の人柄や経歴をケチをつけたい訳ではなく、その待遇です。採用予定の人は企業で長年勤めていて、大学教員としての経験はあまりありませんでした。ただ、論文や著書を数多く出されているので、そのことが評価されたようです。そして、幹部からの提案は教授職としての採用でした。私はこのことに納得がいかなかったのです。なぜなら私も社会人として企業や組織に長年勤めてきていて今准教授として働いていますが、その人と私の経歴のどこに差があったのか理解できなかったのです。採用予定の人は誰もが知っている大手企業に勤めていました。一方、私は中小企業勤めだったのでそのことも格差になっているのかもしれません。ただ、私は組織の長を長年勤めていたので、職種としては私の方が上だと思いますが、それよりもネームバリューを重視したのが幹部の判断だったのでしょう。忖度の臭いもプンプンしていましたが、私が反対票を1票入れても焼け石に水で、結局教授職で採用が多数決で決定されてしまいました。

 今回の採用人事を通じて、自分に対する過度な評価を大学に期待してはいけないということを改めて肝に銘じるよい機会になりました。基本大学に評価されるために仕事をしないと心に誓っているのですが、ふとした瞬間に私欲が出てくるので、人間はそういう生き物だと実感しました。逆に教授職のみなさんにはもっと責任のある仕事をしていただいて、私は自分の研究に没頭したいと思います。

 これから大学教員になる人は、忖度だらけの大学で常に純粋な気持ちを持ち続ける人になってほしいと思います。そして、自分の心が汚れたと思ったらすぐに洗濯できる人でいてほしいと願います。

(無印良品のアロマにハマっている准教授でした。おやすみブレンドつけるとすぐに寝落ちする~。おやすみなさい。)











































































































Hiring for a professorship


The weather has been relatively warm. How is everyone? I recently bought an aroma diffuser, so my withdrawal is accelerating.

The other day, the matter of hiring new teachers from other departments was taken up in the faculty meeting. Actually, it was proposed once at the faculty meeting last month, but it was pointed out that the record was incomplete, so it was remanded. The executives once again discussed and proposed amendments, but I was quite disgusted when an ad hoc faculty meeting was held for that purpose.

By the way, when we hire teachers at our university, we have to take four steps: a resolution at the department, a resolution at the executive meeting, a resolution at the faculty meeting, and a resolution at the board of directors. This is the third step in the resolution of the faculty meeting. By the way, hiring and promotion are decided by a vote of all teachers, but this time the result was just under the approval number, so it was funny that the office hastily reviewed the regulations and announced it.

I voted no. The reason is not that I want to be stingy about the personality or career I plan to hire, but the treatment. The person who was going to be hired had been working in a company for many years and had not much experience as a university teacher. However, he has published many papers and books, so it seems that he was appreciated for that. And the proposal from the executive was to hire him as a professor. I didn't understand this. Because I also worked for many years in companies and organizations as a member of society, and I am now working as an associate professor, and I couldn't understand the difference between that person and my career. The prospective employee worked for a major company that everyone knew. On the other hand, I worked for a small business, so that might be different. However, since I was the head of the organization for many years, I think I was superior in the job category, but I think it was the executive decision to emphasize the name value more than that. The smell of surmise was pungent, but even if I voted against it, it was a drop in the bucket, and in the end, it was decided by a majority vote that I should be hired as a professor.

Through this appointment, it was a good opportunity to remind myself that I should not expect too much evaluation of myself from the university. I swear to myself that I will not work in order to be evaluated by the basic university, but I realized that human beings are such creatures because my self-desire comes out at an unexpected moment. On the other hand, I would like the professors to do more responsible work and I would like to immerse myself in my research.

I hope that the person who is going to be a university teacher will be the person who always keeps the pure feeling in the university which is full of speculation. And I hope that he is a person who can wash clothes as soon as he thinks his heart is dirty.

(I was an associate professor who was addicted to the aroma of Muji. I fall asleep as soon as I put the blend on. Good night.)

この記事が参加している募集

仕事について話そう

転職体験記

この記事が気に入ったらサポートをしてみませんか?