見出し画像

卑屈になる 21 Oct 2021

やはり3日坊主になった自分。。。
昨日はすっかり日記noteを忘れてしまったので、今日は忘れないうちに!

今日は参加していた英語コースの最終日だった。週2回8週間のコース、1日も休まず出席した。オンラインの授業でしかもロックダウン中、休もうとしても正当性のある理由はなかなか限られる。1回2時間の授業は週2回とはいえなかなかの時間だと思う。ロックダウン中、これだけが私が唯一、英語で外部とのコミュニケーションを必要とする時間だった。

今日は最終日ということで、講師から、テーマ自由で一人5分以内のプレゼンを考えてくるようにという宿題がだされていた。特別なスキルも、こだわりの趣味趣向や特技もなく、さらに無職になってしまった私が、みんなに興味を持ってもらえるような、プレゼンできるような、どんなネタを持っているというのだろう。。。日本や地元の出身地にまつわること?和食?富士山?日本文化?・・・いろいろ考えた末、自分の名前に使われている漢字とその意味、漢字のもつ意味から名前に込められた思い、を説明することにした。漢字の名前をもつクラスメイトは私以外に、韓国人1名と、香港人1名、台湾人1名、日本人が私の他に1名だった。スライド1ページに漢字の名前と、発音とその漢字の持つ意味を1字ずつ添え、こんな意味があり、こういう願いが込められた名前だ、という説明をした。
漢字名をもつ人もそうでない人も、みんな興味をもって聞いてくれた。

そのあとのプレゼンは、みんな自分のビジネスやこだわりのある生活スタイルなどについてを細部にわたって説明したものだった。
偶然に一緒のクラスに入った英語学習者だけど、当然みんなそれぞれがもつ背景は様々で、私は今回も気後れしてしまった。これが最終日でよかった、とつくづく思う。初日に自己紹介がてら知らされた日には、こんなハイスペックな人たちに私ごときの意見なんてとても言えないと、重い口がますます閉じてしまうところだった。

来週からは、職場で使う英会話のコースに入ることにした。こちらもどんな人たちが集まるのか、卑屈にならずに発言してスピーキングを鍛えようと思う。

海外在住邦人だからといって、みんなキラキラした生活をしているわけではないし、物価が安く、安価でどんなものにでもいろんな選択肢がある日本のほうが、こんな卑屈を感じることなく暮らせていたとしみじみ思った。

It was the last day today for the English course I participated. 8 weeks duration, 2 hour class for twice a week. I didn't skip any classes. I feel good about myself for full attendance I made, though I just couldn't find reasonable excuse to be absent.

For the last session, the teacher had given us a kind of homework which was to prepare 1 to 5 minutes presentation, to each of us. Topic could be anything.
I'm not a kind of person having a special intention for lifestyle, nor even unique interests. No special skill and moreover, I just lost my job. How such a person can give a presentation when the topic is free to chose...Give me something!! I shouted in my heart...
Finally, the topic I choose was about the meaning of my name with each Kanji character. There were some classmates with Kanji names, one Korean, one Hongkongese, one Taiwanese and another Japanese.
I think it went well. No matter if they have Kanji name or not, everyone seemed interested, so it was good.

But then, others' presentations came after. All of them has high-spec of business skills, work experiences, and even environmental conscious lifestyles. I felt so miserable comparing all to what I have now, and relieved that it was the last day of the course. If this was the very beginning of the course, I would be timid to speak out in front of those people.

I'll take part in Business English course from next week. I'm sure there will be those kind of people, but I will try hard to speak up and improve my speaking skill. 

サポートをご検討してくださっているとしたらとってもありがたいです。でも、どうぞご無理のないように。。。 (ちなみに、記事で有料にしている部分は、個人的な情報がかなり含まれているからです。)