見出し画像

頑張っている人に聞いてほしい曲 "Vienna"



Slow down, you crazy child.
落ち着きなよ、坊や
You're so ambitious for a juvenile.
若いのに、野心家なのはいいことだけど
But then if you're so smart, tell me why are you still so afraid?
では、そんなに賢いのなら、何をそんなに恐れているのかい?
Where's the fire? What's the hurry about?
どこが素晴らしいんだ? 
何をそんなに焦っているんだ?
You better cool it off before you burn it out.
燃え尽きてしまう前に、一旦落ち着いたほうがいい
You got so much to do and only so many hours in a day.
君にはやるべきことがたくさんあって、一日に使える時間は限られているだろうが
But you know that when the truth is told
いずれ、真実を知るときが来るだろう
That you can get what you want or you can just get old.
君が欲しかったものを手に入れることができなければ、ただ老いるだけなんだということを
You're gonna kick off before you even get halfway through.
人生半分しか生きていないのに死んでしまうぞ

When will you realize Vienna waits for you?
君はいつになったらウィーンが待っていることに気がつくかな?
Slow down, you're doing fine.
落ち着きなよ。君はうまくやってるんだから。
You can't be everything you wanna be before your time,
死ぬまでに何にでもなれるわけではない
Although it's so romantic on the borderline tonight.
今夜、叶えられたらすごいロマンチックだけどね
Too bad, but it's the life you lead.
とても残念だけどさ、これが君の歩む人生なんだよ
You're so ahead of yourself that you forgot what you need.
君は先走りすぎて、本当は何が大事なのか見失っているんじゃないか


Though you can see when you're wrong,
間違っているときは見えているのに

You know, you can't always see when you're right.
正しいときは見えなくなるんだね

You've got your passion. You've got your pride,
君には情熱があって、プライドもある

But don't you know that only fools are satisfied?
でも愚か者のみが満足するってことも君は知らないのかい

Dream on, but don't imagine they'll all come true.
夢を持てばよい、でもそれがすべて叶うと思うな

When will you realize Vienna waits for you?
ウィーンが君を待っていることを君はいつ気づくのだろう

Slow down, you crazy child.
落ち着きなよ、坊や

Take the phone off the hook and disappear for a while.
携帯なんか置いて、しばらく休憩しなよ

It's all right you can afford to lose a day or two.
一日や二日失ったって問題ないよ

When will you realize Vienna waits for you?
ウィーンが君を待っていることに君はいつ気づくのだろう

You know that when the truth is told
いずれ真実を知るときがくるだろう

That you can get what you want or you can just get old.
君が欲しかったものを手にいれることができなければ、ただ老いるだけなのだということを
You're gonna kick off before you even get halfway through.
人生半分しか生きていないのに死んでしまうぞ

Why don't you realize Vienna waits for you?
君はなぜウィーンが君を待っているということに気付かないのだろう

When will you realize Vienna waits for you?
君はいつウィーンが君を待っていることに気がつくのだろう

この歌詞の中のViennaウィーンは「歳をとること」の比喩である。聴いている人に頑張れよと言うのではなく、バラの香りを楽しめるくらいのゆとりをもって欲しいと伝えようとしている。

この曲をつくったBilly Joelの父親は、離婚後ウィーンへ移り住んだ。父親とは長年連絡も取り合っていなかったが、父親がウィーンのとある施設で働いているという情報が入り、父親とウィーンを散歩することになった。

“We were walking in the city and I remember seeing an old lady sweeping the street and I said, ‘Dad it’s kind of sad that that poor old woman has to do that kind of work.’ He said, ‘No, she has a job, she feels useful, she has a place in our society,’”

僕達は街を散策していて、年老いた女性が通りを掃き掃除しているのを見たことを思い出したんだ。それで、僕は言った
「お父さん、かわいそうなおばあさんがあんな仕事をしないといけないなんて悲しいね」
すると父は言った、
「それは違う。おばあさんには仕事があって、やりがいを持っている、社会には必要な存在なんだ」

“I realized they [Europeans] don’t throw old people away like we tend to do here in the States. They allow for people who are aged to have a useful place in the scheme of things, and I thought, ‘ya know that’s a good metaphor for someone my age to consider.’ You don’t have to squeeze your whole life into your 20s and 30s trying to make it, trying to achieve that American dream, getting in the rat race, and killing yourself. You have a whole life to live. I kind of used ‘Vienna’ as a metaphor, there is a reason for being old, a purpose.”

僕はアメリカにいたときのように、ヨーロッパの人たちは年老いた人たちをぞんざいに扱わないということに気がついたんだ。年を取った人でも、役に立てる場所があって、僕らの年の人にとってウィーンが良い比喩になるんじゃないかと思ったんだ。二十代、三十代のうちに自分の人生の全部を詰め込んだり、アメリカンドリームを実現しようとしたり、きりのない競争に追われたり、自分を押し殺す必要はないんだ。君には生きるための人生があるんだ。僕は年を取ることには理由があって、それは目的である。それの比喩に「ウィーン」という表現を使ったんだ。

https://americansongwriter.com/meaning-vienna-billy-joel-song-lyrics/

現代の世の中は、夢や目標を持ち、若いうちにいろんなものを犠牲にする。若いうちに夢や目標を叶えることができたら一番理想的だ。でも、実は年をとっても生き生きと生きることができる。生き急ぐのではなく、もっと心穏やかに、大切に生きてほしいということをこの曲を通して新たな視点を与えてい

この記事が気に入ったらサポートをしてみませんか?