見出し画像

【MC全訳】Lady Gaga The Chromatica Ball Tokyo 9/4

 9/4に行われたLady GagaのChromatica ballのMCがとても心に響いたため、MC部分の動画を元に英語の書き起こしと和訳を行いました。
ところどころ聞き取れていなかったりニュアンスが違っている部分もあるかと思いますが、雰囲気だけでも感じ取ってもらえたらと思います。
最後にセットリストを載せています。番号は曲順です。

12. Born this way 

Arigatou,TOKYO!
Aishitemasu,so much.
I Feel so much love in the audience tonight
I love you so much!
And I can feel and see a lot of people here in TOKYO
who know exactly who they are!
And if some of you don’t know who you know yet,
someday you’ll find it.

ありがとう東京!
愛してます、本当に。
今夜は会場の皆の愛が溢れているのを感じます。
心から愛しています!

ここ東京で、沢山の人たちのことを感じ、見ることができます。
自分が誰なのかよくわかっている人たちのことをね!
そしてもし、まだ自分が誰だかわからないという人がいたとしても、いつかわかる日が来ます。

I’d like to dedicate this song to the LGBTQ+community in Japan!
If anybody asks you,Whenever I don’t know what to say.
I just tell them I was Born this way,alright?

♪~SING BORN THIS WAY
She said,Cause He made you perfect babe~♪

I said Perfect.
Hear what I said PERFECT!

この曲を日本のLGBTQ+コミュニティに捧げます。
もし誰かに聞かれて、何と言えばいいかわからないとき、
ただ"私はこう生まれたの"って返せばいいの

  ♪~ Sing  Born This way
 だって、神はあなたを完璧にしたから~♪

あなたは"完璧“!
私が言ったことが聞こえる?あなたは”完璧”!

♪~
Listen to me when I say~♪

I might not always feel perfect on inside or outside
And I question myself all the time.
But I feel that way at least myself

♪~
I’m beautiful in my way
Cause God makes no mistakes
I’m on the right track, TOKYO
YOU ARE born this way
Don’t hide yourself ~♪

 I’d like to celebrate your pride tonight.

♪~SING BORN THIS WAY

♪~私が言うことを聞いて~

私だっていつも内面も外面も完璧だと思っているとは言えないかもしれない。
いつも自分自身にこれでいいのかと疑問を抱いてしまう。

だけどそうやって感じたとき、私は自分でこうやって言い聞かせる。

 ♪~私は私のままで美しい
 だって神様はあなたを完璧にしたから
 私は正しい道にいるわ、東京
 あなたはその道で生まれたの
 自分自身を隠さないで

 今夜、みんなのプライドを祝福します。

14.Always remembers us this way

I’ve missed you so much, I love japan. 
I love being here and I love all of the people,
I love this culture, I love  all the way that you love each other, 
and make each other smile.

That was the time that I had no Idea If I could ever tour again.
But It wasn't because you wouldn't shown up
I was horrored that I couldn't shown up
So I’m just gonna say Thank you
Thank you for waiting for me to come back TOKYO

 私は日本にいることが大好きで、すべての人々を愛しています。
日本の文化が大好きで、お互いを愛し笑顔にする人々が大好きです。
もう二度とツアーができないかもしれないと思った時期もありました。
皆が来れないからではなくて、私が来られないのが不安だったんです。
だからただありがとうと言いたいです。
東京に戻ってくるのを待っていてくれてありがとう。

We feel so honor to play two sold out show here
I just wanna say thank you.
So I tell you something,
Japan is brave brave place
I’m gonna be really sad when relief.
So I like it dedicate this all the  Little monster in japan
Always remember this way 

♪~SING ALWAYS REMEMBERS US THIS WAY

The Tokyo sky~♪

ここで二回のソールドアウト・ショーを演奏できることを光栄に思います。
そして伝えておきたいのは、日本はとても勇敢な国だということです。
このショーが終わってしまったら私はきっと悲しくなるでしょう。
日本のすべてのリトルモンスター(*1)に捧げます。

 ♪~ Always remember this way

(*1)Lady Gagaのファンの呼称

15. The edge of glory

I know that I…
Lately,For the last few years the whole world has been dealing with a global pandemic.
So many people have been home,
We're nervous to go out.
But we can be all together tonight!

And I think you might know this song.
So If you do, sing along.

♪~SING THE EDGE OF GLORY~

ここ数年、世界中はパンデミックに見舞われました。
多くの人が家に引きこもり、外出するのも不安になる状態でした。
でも、今夜はこうやって皆一緒にいられる!

この曲は皆知っているだろうと思うけど…
もし知っていたら、一緒に歌ってください。

 ♪~The edge of Glory

This is one of my favorite moment in my life.
When it’s…
Just like it was when I  was  of  little girl it just 
me andmy piano.

I’m gonna be thinking about you,And I'm gonna be countdown minutes next time so I get to play Tokyo Japan again.
But until I come back , I want you to know that I ‘m always thinking about you,and family,friends,and all your health and happiness ,and I want the utmost joy for all of you.

Remember all those years,when the earthquake happens,and you’re also brave.
Show the whole world how special,how special you are.

今この時は、私の人生の中でも最高のひとときです。
まるで小さな少女の頃にピアノを弾いていたときのよう。

私はいつも皆のことを考えています。
そして次にまた東京で演奏できるまで、カウントダウンをして過ごします。

私が戻ってくるまで、私はいつも皆のことを考えているということを知ってほしい。
そしてあなたと、あなたの家族、友人の、健康と幸せと、そのすべての人々に溢れんばかりの喜びがあることを願っています。

震災が起きたときでも、あなたたちが勇敢であったことを思い出してほしい。
全世界にあなたたちがどれだけ特別な存在であるか、見せてあげてください。

16. Angel down

I don’t know how many people here would know this song tonight…
The next record I wrote from my album Joanne,

And…I wrote this song ,This song about America.
And America for the last several years has been very chaotic time,
painful time.Very painful time for a lot of different people.
And I wrote this song because I LOVE people.

今夜、どれだけの人がこの曲を知っているか分かりませんが…
次の曲は、アルバム『Joanne』からです。
そして...この曲は、アメリカについて書いた曲です。
アメリカはここ数年、とても混沌とした、痛みを伴う時期を経験し、さまざまな境遇にいる多くの人々にとってとても辛い時期でした(*1)。
そして、私はこの曲を書きました。
なぜなら私は人々を愛しているからです。

I know that we’re not in America tonight,but…
Maybe If I singing real loud,they can hear me in America.
Everybody's asleep, let's wake them up

Sometimes I Just feel like saying a prayer, you know?
Listen to the words,And hear the music.
I'm just gonna pray for a minute.
 
♪~SING ANGEL DOWN

私たちは今夜アメリカにいないけれど...
大声で歌えば、アメリカに届くかもしれない。
みんなで歌って、眠っている人々を起こしましょう。

時々、自分がただ祈っていたいと感じることがあるんです。
私の言葉を聞いて、音楽を聴いてください。
私は少しの間だけ祈りを捧げます。

 ♪~Angel Down

(* 1  Angel downは、アメリカの銃撃事件を受けてガガが制作した曲)
(* 2  Sinner’s Prayer はアルバム『Joanne』の収録曲なので、彼女が音楽に対して持つ祈りへの姿勢が見て取れます。)

21. Hold My hand 最終MC

Arigatou Japan
 Aishitemasu

 Believe in yourself
 And love who you are
 Be proud

ありがとう日本
愛してます
自分自身を信じて、ありのままのあなたを愛して
誇り高く 


Choromatica ball Tokyo Setlist

  1. Bad romance

  2. Just dance

  3. Poker face

  4. Alice

  5. Replay

  6. Monster

  7. 911/sour candy

  8. Telephone

  9. Love game

  10. Babylon

  11. Free woman

  12. Born this way

  13. Shallow

  14. Always remembers us this way

  15. The edge of glory

  16. Angel down

  17. Fun tonight

  18. Enigma

  19. Stupid love

  20. Rain on me

  21. Hold my hand


10年前にBorn This way ballに参加した際は中学一年生で、英語のMCがほとんど聞き取れず悔しい思いをしたので、同じような思いをしている方の参考になれば嬉しいです。また所々聞き取れず間違っているところや訳文拙いところありますが多めに見てください。ここ間違ってるよ!という指摘など歓迎です。

また、Lady Gagaのコンサートに行けなかった方にも、彼女の情熱と優しさのこもったメッセージが少しでも伝わればいいなと思います。

MCの時間はそれほど長くありませんでしたが、日本のLGBTQ +コミュ二ティの連帯、日本への愛とコロナ禍と震災を経た人々への思い、そしてアメリカでの悲しい事件などへの彼女の祈りが凝縮された素晴らしいスピーチでした。

そしてファンに向けて、自信を持ってありのままでいいと、曲とMCとパフォーマンスを通じて力強いメッセージを伝えてくれました。
彼女の溢れんばかりの献身と愛に敬意を表したいです。

この記事が気に入ったらサポートをしてみませんか?