見出し画像

【和訳】 Bitch, Don’t Kill My Vibe

【概要】
Kendrick は自身は罪人だと認めつつもボーストする。仲間が車で迎えに来て、フリースタイルを披露するように頼む。


[Kendrick Lamar]
I am a sinner
 俺は罪人だ
Who's probably gonna sin again
 そしてまた罪を犯すだろう
Lord forgive me
 神様許してくれ
Lord forgive me
Things I don't understand
 俺にはわからないこともあるんだ
Sometimes I need to be alone
 1人になりたい時もある
B*tch don't kill my vibe
 俺の気分を邪魔しないでくれ
B*tch don't kill my vibe
I can feel your energy from two planets away*1
 2惑星離れててもお前のエネルギーを感じる
I got my drink, I got my music
 俺は飲む 曲をかける
I would share it, but today I'm yelling
 わけてやってもいいけど 今日だけは叫ばせてくれ

(1)「男は火星からやってきて女は金星からやってきた」という有名な格言から。1人になりたい彼だが、彼女と離れていてもその存在は忘れないと主張。

B*tch, don't kill my vibe
 俺の気分を邪魔しないでくれ
B*tch, don't kill my vibe
B*tch, don't kill my vibe
B*tch, don't kill my vibe

Look inside of my soul
 俺の魂を覗き込めば
And you can find gold and maybe get rich
 黄金を見つけて裕福になれるだろう
Look inside of your soul and you can find out it never exist
 お前の魂を覗き込んでも 黄金は見つからない
I can feel the changes
 変化を感じる
I can feel a new life
 新たな人生を感じる
I always knew life can be dangerous
 人生は危険だといつでもわかってた
I can say that I like a challenge
 俺は困難が好きだ
And you tell me it’s painless*2
 大したことないからな

(2)①彼のライバルたちは彼にとって取るに足りないということ。②ライバルたちは彼が経験したような本当の困難に直面したことがないので甘く見ているということ。③“youth to me is painless”とも聞こえるように発音しており、まだ若い彼は向こう見ずな生活を送っていたということ。
 
You don't know what pain is
 お前には痛みがわからないだろう
How can I paint this picture
 色盲の人が隣にいたら
When the color blind*3 is hanging with you?
 どうやってこの絵を描く?
Fell on my face and I woke with a scar
 顔から転んで傷をつけて起きる
Another mistake living deep in my heart
 また別の過ちが俺の心に残り続けても
Wear it on top of my sleeve in a flick
 それを全面に出すんだ
I can admit that it did look like yours
 お前の傷とも似てるだろ
Why you resent every making of his?
 なぜ怒るんだ?
Tell me your purpose is petty again
 お前の目標は完璧だろ
But even a small lighter can burn a bridge
 でも小さなライターで橋は燃えてしまうんだ
Even a small lighter can burn a bridge

(3)①色の繊細なニュアンスを認識できない人、つまり彼のラップを理解できない人と ②赤と青(ブラッズとクリップス)の色だけに囚われている人を刺激するのは難しいということ。また、人種にとらわれない非差別的な人というポジティブな意味もあるが、ここでは彼が語る黒人性に向き合わなければ彼の音楽は聴けないという指摘。
 
I can feel the changes
 変化を感じる
I can feel the new people around me just want to be famous
 急に現れた俺の周りのやつらはただ有名になりたいだけだ
You can see that my city found me
 俺の街が俺を見つけて
Then put me on stages, to me that's amazing
 ステージまで上げてくれた すごいことだよな
To you that's a quick check
 お前にとっては楽な金でしかないだろうけど
With all disrespect*4, let me say this
 不敬意を示して申し上げます

(4)“with all due respect”の意味を反転させた皮肉。
 
I am a sinner
 俺は罪人だ
Who's probably gonna sin again
 そしてまた罪を犯すだろう
Lord forgive me
 神様許してくれ
Lord forgive me
Things I don't understand
 俺にはわからないこともあるんだ
Sometimes I need to be alone
 1人になりたい時もある
B*tch don't kill my vibe
 俺の気分を邪魔しないでくれ
B*tch don't kill my vibe
 
I can feel your energy from two planets away*1
 2惑星離れててもお前のエネルギーを感じる
I got my drink, I got my music
 俺は飲む 曲をかける
I would share it, but today I'm yelling
 わけてやってもいいけど 今日だけは叫ばせてくれ
 
B*tch, don't kill my vibe
 俺の気分を邪魔しないでくれ
B*tch, don't kill my vibe
B*tch, don't kill my vibe
B*tch, don't kill my vibe
 
I'm trying to keep it alive
 俺は飲み込まれないように必死なんだ
And not compromise the feeling we love*5
 俺たちが愛するこの感情を妥協したくない
You’re trying to keep it deprived
 でもお前は奪い去られるのを見過ごしている
And only co-sign what radio does
 ラジオがすることに同調しているだけだ
And I'm looking right past you
 お前のことなんか視界にないけどな
We live in a world
 俺たちはこの世に存在したとしても
We live in a world on two different axles
 軸の違う2つの別の世界に生きている
You live in a world, you living behind the mirror
 お前は鏡の裏の世界に生きている
I know what you scared of
 怖いんだろ?
The feeling of feeling emotions inferior
 自分が劣っていると感じるのが
This shit is vital, I know you had to
 確かに金も大事だ それしか道がないんだろ
Die in a pitiful vain
 しょうもなく無駄死にして
Tell me a watch and a chain
 時計やらチェーンの方が
Is way more believable, give me a feasible gain
 まだ信じられる 成功を確信させてくれよ
Rather a seasonal name*6
 季節の名前みたいになりやがって
I'll let the people know
 これはお前が自分でやらかしたことだと
This is something you can blame
 みんなに言ってやる
On yourselves, you can remain stuck in a box
 箱にずっと収まってやがれ
Ima break out and then hide every lock
 俺は箱から出て鍵を隠してやる
Ima break out and then hide every lock

(5)ビジネスに左右されない本物の Hip-Hop を続けるという意志。
(6)他のラッパーは成功したら季節のように過ぎ去って影響力を与え続けることはないという皮肉。

 
I can feel the changes
 変化を感じる
I can feel the new people around me just want to be famous
 急に現れた俺の周りのやつらはただ有名になりたいだけだ
You can see that my city found me
 俺の街が俺を見つけて
Then put me on stages, to me that's amazing
 ステージまで上げてくれた すごいことだよな
To you that's a quick check
 お前にとっては楽な金でしかないだろうけど
With all disrespect*4, let me say this
 不敬意を示して申し上げます
 
[Kendrick Lamar & Anna Wise]
I am a sinner
 俺は罪人だ
Who's probably gonna sin again
 そしてまた罪を犯すだろう
Lord forgive me
 神様許してくれ
Lord forgive me
Things I don't understand
 俺にはわからないこともあるんだ
Sometimes I need to be alone
 1人になりたい時もある
B*tch don't kill my vibe
 俺の気分を邪魔しないでくれ
B*tch don't kill my vibe
I can feel your energy from two planets away*1
 2惑星離れててもお前のエネルギーを感じる
I got my drink, I got my music
 俺は飲む 曲をかける
I would share it, but today I'm yelling
 わけてやってもいいけど 今日だけは叫ばせてくれ
 
B*tch, don't kill my vibe
 俺の気分を邪魔しないでくれ
B*tch, don't kill my vibe
B*tch, don't kill my vibe
B*tch, don't kill my vibe
 
B*tch, don't kill my vibe
 俺の気分を邪魔しないでくれ
 
You ain't heard the Coast*7  like this in a long time
 こんなヤバい海岸は久しぶりに聴いただろ
Don't you see that long line?
 長蛇の列を見てみろよ
And they waiting on Kendrick
 皆が Kendrick を見にきてるぜ
Like the first and the fifteenth*8
 1日と15日みたいに
Threes in the air*9, I can see you are in sync
 3本の指を空に みんな息ぴったりだ
Hide your feelings, hide your feelings
 感情を隠せ 感情を隠せ
Now, what you better do
 その方がいい
I'll take your girlfriend and put that p*ssy on a pedestal*10
 お前の彼女を奪って p*ssy を台座に乗せてやる

(7)東西抗争の黄金期の勢いを彼は取り戻そうとしている。
(8)貧困層向けの政府から支援が毎月1日と15日にもらえることから。
(9)HiiiPower のジェスチャー。
(10)女性を Hip-Hop にたとえて、再び偉大な音楽にするということ。

 
[Kendrick Lamar & Anna Wise]
B*tch, don't kill my vibe
 俺の気分を邪魔しないでくれ
B*tch, don't kill my vibe
Walk out the door and they scream it's alive*11
 ドアを開けて外を歩くと みんなが「生きてる」と叫ぶ
My new year's resolution is to stop all the pollution*12
 俺の新年の抱負は公害を止めることだ
Talk too motherfucking much, I got my drink I got my music
 喋りすぎたな 俺は飲む 曲をかける

(11)映画『Frankenstein』にて、フランケンシュタインが目覚めた時に“it’s alive”と叫ばれるように、①モンスター級の彼が目覚めたということ。②Hip-Hopは今もなお生きているということ。
(12)音楽業界に悪影響を及ぼすようなレベルの低いラッパーを倒すということ。

 
[Kendrick Lamar & Anna Wise]
I say, b*tch, don't kill my vibe
 俺の気分を邪魔しないでくれ
B*tch don't kill my vibe
B*tch don't kill my vibe
B*tch don't kill my vibe
 
[Skit]
Ayy, K-Dot, get in the car*13, ni**a!
 おい K-Dot 車に乗れよ
Come on, we finna roll out!
 早くしろ もう行くぞ
Ni**a, I got a pack of blacks and a beat CD
 マリファナとビートCDあるから
Get yo’ freestyles ready!
 フリースタイルやってくれよ

(13)白のトヨタ。

Bitch, Don't Kill My Vibe, Kendrick Lamar
© 2013 Aftermath/Interscope Records
℗ 2013 Aftermath/Interscope Records

ここから先は

0字
この記事のみ ¥ 100

この記事が気に入ったらサポートをしてみませんか?