見出し画像

オランダのおいしいもの

English follows.
私達家族は、みんな食べることが大好きです。よく食べるので食材の買い物が大量になるため、日本ではコープデリなど宅配を毎週利用していました。オランダは、全般かなり物価が高いですが、外食が特に高い&味が。。。そして食材は税率が低めのため比較的安く、素材としてはおいしいため、なるべく自炊をするようにしています。

スーパーは品揃え豊富で買い物が楽しいです!さらに私達が住んでいる街では、土曜と水曜にストリートマーケットが開催されるため、マーケットでの食材ショッピングも楽しんでいます。

オランダの着いたばかりの土曜日にさっそくマーケットへ出かけました。食材の買い出し目的でしたが、屋台の誘惑に勝てるはずはありません。20年前にオランダに住んでいた時から大好きだったポテトフライ、ハーリングを早速いただきました!子どもたちは初挑戦です。

オランダでは、ポテトフライにマヨネーズをつけていただきます。揚げたてアツアツのポテトとマヨネーズ💓たまらぬおいしさ…カロリーのことは考えてはいけません!円錐形の紙の入れ物にたっぷり入れてもらい、2人で1つでしたがあっという間に消えてなくなりました😂

これよ、これが食べたかったのだよ


ハーリングと言うのは、ニシンを軽く塩漬けして少し発酵させたもので、日本人的にはお刺身感覚です☺玉ねぎのみじん切りをまぶして、しっぽを持って、上を向いて、口を開けて豪快に食べるのが、正式な(?!)オランダ流の食べ方です!

かいと、初ハーリング

私と夫はハーリング大好きでしたが、かいともめちゃくちゃ気に入ったらしく、翌週のロッテルダムのマーケットでも食べ、スーパーでもおねだりされて買いましたので、オランダに来てまだ2週間なのにもう3回も食べました(笑)

オランダの屋台系フードでおいしいものといえば、あとキップリング。白身魚のフライです。↓こんな感じで街角にお店があって、揚げたてアツアツ最高です💓イギリスのフィッシュ&チップスに似ていますが、モルトビネガーではなくてやっぱりマヨネーズ!なのです。

屋根の上かから狙ってます!

最後にもう一つ、ビタボーレンをご紹介します。たこ焼きサイズの丸いコロッケ的な揚げ物です。

これもマヨ♪

食材のことを書くつもりが、オランダのファーストフード紹介になってしまいました!そして書いていたら揚げ物とマヨネーズが多いことに気づきました!(いや、元から気づいてましたが目を背けていました)
基本はちゃんと自炊をしていますので、またの機会に食材についても書きたいと思います。

Our family all love to eat. We eat a lot, so we have to shop for a lot of food, so in Japan we used to use home delivery services every week. The Netherlands is quite expensive in general, but eating out is particularly expensive. And food is relatively less expensive due to low tax rates and tastes good, so I try to cook as much as possible.
Supermarkets are well stocked and shopping is fun! In addition, we also enjoy shopping for food at the markets, as our city has street markets on Saturdays and Wednesdays.

We immediately went to the market on a Saturday when we had just arrived in the Netherlands. The aim was to buy food, but the temptation of the food stalls was too much to resist: we were immediately treated to herring, french frie that I have loved since we lived in NL 20 years ago! It was the first time the children had tried them.

In the Netherlands, french fries are served with mayonnaise. Hot, freshly fried fries and mayonnaise💓 irresistible taste... don't even think about the calories! We were given a generous portion in a conical paper container, one for two of us, and it was gone in no time 😂.

Herring is a lightly salted and slightly fermented fish, which is like sashimi in the Japanese sense☺It's eaten with a sprinkling of chopped onions, holding the tail, looking up, mouth open and eating with gusto.This is the Dutch way of eating herring!!

My husband and I loved herring, but Kai liked it so much that we ate it at the market in Rotterdam the following week and also he begged to buy some at the supermarket, so we've already eaten it three times in the two weeks we've only been in NL.

Another delicious Dutch street food is kipling. It's fried white fish.  It's a bit like fish and chips in the UK, but with mayonnaise instead of malt vinegar!

One last thing: the bitterbollen. These are round croquette-like deep-fried balls.

I was going to write about food, but it turned into an introduction to Dutch fast food! And when I wrote it, I realised that there is a lot of fried food and mayonnaise! (No, I had noticed it from the beginning, but I had turned my eyes away from unhealth.)
I will write about the ingredients at another time!

この記事が参加している募集

ご当地グルメ

この記事が気に入ったらサポートをしてみませんか?