見出し画像

夏休み記事 part3 最後の夏、最後の青春

やほ〜個人記事3人目!はがです。

テーマは「夏休み」ということで、私の夏休みの思い出をお話しします。

Hi~~ I’m Yukina. Have you ever read our columns??

In this summer, we are writing the same theme “summer vacation”

夏休み、多くの人は遊んだり、旅行行ったり、花火見たりと楽しいことがほとんどだと思います。

でも!!!部活生にとっては地獄の始まりなんです!!!

小学校から高校までガチガチ吹奏楽部だった私にとって、夏休み=コンクールに向けた強化練習期間なのです。

夏休み前から鬱になりかけ、夏休みの練習は気づいたら涙が止まらない…

約9年間、そんなこんなを繰り返していましたね〜(懐かしい、、、)

Maybe, almost all students have fun memories such as trips, play with friends, fireworks…

BUT!!! students who join club activities start long practice times like hell…

I had joined the brass band from elementary school to high school, so my summer vacation = practice times for All-Japan Band Competition.

I got depressed before summer vacation and tears won’t stop during summer practice.

I repeated it for nine years. ohh~It’s so nostalgic...

そんなに辛いなら辞めれば良いじゃん?

そう思うよね。私もそう思う。

でもね、コンクールには、この辛さを遥かに超える楽しさがあるのです。

だから、私にとっての夏休みは“めちゃくちゃ辛いけど、かけがえのない思い出”、すなわち”青春”なのです。

Maybe you would think that “if it’s so difficult, you should quit!!”

I know. but… This competition is very very enjoyable that goes far beyond the difficulty.

So, my summer vacation is “very hard and painful but precious memories” equal the springtime of life.

今日は、高3最後の夏、人生最後のコンクールについてお話ししちゃおっかな〜と思います。これを読んで、ちょっとでも青春とか思い出してくれたら嬉しいな、笑

高3最後の夏。全員で挑んだ最後の全道大会。これが私の人生史上最高の夏の思い出です。

Today,I will write about my last springtime of life, my last competition.

I hope you read this column and remember your springtime of life memories.

last summer, the last all-Hokkaido tournament. This is the best youth memory of mine.

画像1

小学校から9年間、コンクールはこのコンサートホールkitaraで行われました。

kitaraの写真をみるだけで、9年間の思い出が鮮明に蘇ってくる・・・

From nine years, all competition was in this concert hall kitara.

When I saw this photo, I can remember memories very clearly.



高校の吹奏楽部に入部したての時、顧問に呼び出されて言われた一言。

「お前はどんな音楽がしたいんだ?音楽を楽しいって思っているのか?」

私には、その一言が衝撃的すぎて、目の前が真っ白になったことを今でも鮮明に覚えています。

中学校は、全国へ行くような強豪校だったので「顧問の言われた通りに演奏する=正しい音楽」でした。だから、自分がどんな風に演奏したいかなんて考えたことがなかったんです。

顧問から言われた一言が頭から離れず、そこから3年間「自分がやりたい音楽」を見つける日々が始まりました。

Just after joining the high school brass band club, the coach said to me “What music do you want to play? Do you feel excited playing the trumpet??”

These words are so shocking because my junior high school brass band is such a powerhouse. So, before I heard these words, I believed “play, as instructed, is correct music”. So, I had never thought of “my music”. I couldn’t forget his words, and I started “a journey to find the music I really want to play”.

まず、6年間続けてきたトランペットの吹き方を一新しました。

中学までの吹き方は癖が強く、音色にも音域にも限界があったんです。

そこで、顧問から吹き方を改めるレッスンをしていただきました。

(吹奏楽経験者はご存知だと思うのですが、吹く位置を1mm変えるだけで吹き心地が全く違うんです。私は3cmくらい変えました〜)

いつもの位置で吹けばスラスラ吹けるのに、どうして・・・

周りがどんどん吹けるようになっているのに、自分だけずっと基礎練習・・・

自分のやりたい音楽云々の前に、まず音を出す所からのスタートでした。

おそらく、半年以上はこの練習をしてたと思います。

First, I changed my playing method.

The playing style was limited before in terms of timbre and range, so the coach taught me a new playing style.

(If you have experience with brass instruments, you know that changing the mouthpiece position by just 1mm, It’s completely different. I changed it to 3cm.)

My sync is getting better and better, but I still had to do the basic practice.

I’m looking for “my music”, but I have practised making sounds and basic practice for more than half a year.

画像2

ここは、音楽準備室。この部屋で3年間顧問にみっちりレッスンしてもらってました。

This is the coach's room. I had lessons for 3 years.



段々吹けるようになってきた!よーしやるぞ〜〜と思ったのも束の間、先輩方が引退されてしまいました。

高校の部活は人数が少なく、トランペットの同期はおらず、初心者の後輩1人のみ。

初心者に1st(主旋律やソロを吹くパート)を任せる訳にもいかず、結局全パート私が1stをやることに・・・

I can acquire a new style!! I thought “I can' do it! ganbaro~~”, but in the meantime, my seniors were retired. My brass band had a small number of players.

The Trumpet part was me and only one junior student who has been playing the trumpet since high school. So, I played the 1st part (play melody and solo) with all pieces of music.

ええ〜、高い音苦手だし、目立つの好きじゃないし、ハモリが好きなのに、1st嫌すぎる〜重荷すぎる〜めちゃくちゃやりたくない〜でもやらないと〜〜〜

終始、この気持ちでした笑 (普通の学校じゃありえないんです。定期演奏会全曲1stなんて。)

とにかく、向いてないと分かりながらも、吹き続けなければならない。

その重圧がキツかった〜〜〜

I was like “OMG… I was not good at treble, didn't want to stand out, and I love harmony parts. I don’t like the 1st part… I really really don’t want to do it~~~ NOOOO~~~ but, I have to play this part… but I can’t…”. I had mixed feelings about this every day back then. (the regular concert, I play 1st part all pieces. It’s impossible!!)

そんなこんなで、コンクール曲ももちろん1st。このコンクール曲が本当に無理で、先生にも怒られ、怒られ、怒られまくりながら必死に練習しました。

もう、やるしかない。でも出来ない。自信もない。もっと出来る様になりたい。もっと練習しないと。練習したら自信つくかな。でも、吹けないし・・・

こんな葛藤を毎日ずっと繰り広げていました。

The competition song was of course 1st. I really couldn't understand this song, so I was scolded, scolded, scolded… I struggled to practice this part. “I have to do this. but I can’t. and I’m not confident. If I do practice more, I may gain confidence. but I can’t.”

I struggled with this dilemma.

コンクール地区大会。もう、やり切るしかない。そう思いながら舞台に上がり、結果は全道進出!3位通過で、まぁまぁの結果。目指すは東日本大会!全道までに磨こう!!

そんな全道に向けて意気込んでいたその時。顧問からある連絡が。

「トランペットパートは芳賀1人にする。後輩はコンクールメンバーから外す。」

えええ、、、ちょっと待って。後輩は、コンクールに出るためにめちゃくちゃ練習して、私と一緒に二人三脚で頑張って来たのに。なんで、なんでもっと上手くしてあげられなかったんだろう。

私のせいだ。私のせいで、後輩は、コンクールに出れなくなった。ごめん。

至らない先輩で、本当にごめん。

In the district competition, I thought ”there is no choice but to put out all the strength.” The result is… we can get all the Hokkaido competition and 3rd place prize. It's a subtle result but our goal was the East Japan competition. We had to do more practice.

After the district competition, the coach said to me that “Members of the trumpet part will be changed. Junior will be removed from members.”

OMG.. wait wait… She had practised very very hard. why?? Why couldn't there be more support for her? The cause is me. I felt guilty for being a bad senior.

その後、顧問にも掛け合ったのですが、受け入れてもらえず。私は、後輩の想いも背負って、トランペットパート1人でコンクールへ出ることに。さぁ、本番。演奏が進み、私が何度も練習して、何度も怒られたパートに差し掛かりました。

その時、ふと思ったんです。「あ、今めっちゃ楽しい。音楽って、自分の音を思い通りに出すって、めちゃくちゃ楽しい!!!」この気持ちを理解するのに、3年もかかりました。

3年間の集大成である全道大会、最後の夏に、私はやっと入部当初の顧問の問いに答えを出すことが出来ました。

音楽って、すごく、すごく楽しい。

After this meeting, I tried to negotiate with the coach, but he didn’t change his opinion. So, I participated in this competition alone. Now, it was our time. As the music progressed, I practiced many times and came to the difficult part that was angry many times.

In this part, I thought “Now, I enjoy my music. Music that I can control by myself is very exciting. ” It took me three years to understand this feeling. Last competition, last summer, I got an answer to the coach's question. Music is so fun!!!!

きっと、あの時吹き方を直さなかったら、思い通りの音を出すことも、思い通りに演奏することも出きなかったでしょう。

顧問は、それを全て見越して吹き方を指導してくれたのです。3年間、やってきて良かった。

9年前吹奏楽を始めて、中学校でスパルタの指導を受けて、この吹奏楽部のみんなに出会えて良かった。この顧問に出会えて本当に良かった。

演奏の最後の方は、楽しい気持ちと感謝の気持ちで溢れていました。

東日本大会へ進むことは出きませんでしたが、今までで一番の演奏をすることが出きました。そして、3年前の問いに答えを見出すことができて本当に良かった。

3年間、いや9年間の吹奏楽人生の全てを出し切った夏でした。

Maybe, if I didn’t change my style, I wouldn't feel these feelings and I couldn’t understand his question. I’m glad I continued this club for three years. I’m glad I met the coach and wonderful members. The End of this song, it was full of fun and gratitude.

We couldn’t go to the East Japan competition, but this performance was the best. And, I got an answer for his question. This summer, I put out all my power and strength since elementary school.

画像3

3年間一緒に頑張った同期!

大好きなんて言葉では足りないくらい、大切で愛おしい7人です。

These are my precious members who joined this club at the same time.

I looooooove them!!!


私は、今でも別府の吹奏楽団でトランペットを続けています。

あんな気持ちを味わったら、吹奏楽は辞められませんよね。吹奏楽を、音楽を、大好きになるきっかけを下さった顧問の田中先生や部員達には感謝しても感謝仕切れません。おばあちゃんになるまで、トランペットが持てなくなるまで、吹奏楽を続けたいな〜と思ってます。

何より、あの吹奏楽独特の空気感、たまらない!また、みんなで純粋に音楽を楽しみたい!音楽を楽しめるって、生きてるって一番実感できる気がするから!

Now, I continue to play the trumpet in Beppu. I can’t quit brass. I’m really grateful to my coach and club members. Thank you for giving me a chance to love music. I wanna play the trumpet until I can’t play it.

More than anything, I wanna feel brass’s mood! I just wanna enjoy the music!! I feel that I’m most alive when I’m playing music.

以上、私の夏の思い出でした。書いてるだけで、懐かしさが込み上げてくる・・・

現役の頃は、切羽詰まってヒーヒー言ってましたが、あの時間はもう二度と味わえないんだなと。大切な思い出を宝物にして、これからも”今この瞬間”を生きていきたいと思います。

9月からは新テーマで4人が記事を書いてくれますよ!どんな記事になるんでしょう〜

お楽しみに!!!またね〜〜

That’s all. It’s my best memory of summer vacation.

When I was a high school student, I was nervous every day. But, These days never come back. So, I want to live “NOW” with my precious memories.

Next, four members will write based on a new theme. I’m really looking forward to their columns. Please look forward to the next column with me! bye~~~

各SNSも随時更新しています!是非フォローお願いします:)

Follow us on;

Instagram @beppaper_apu

Twitter @beppaper_apu

Facebook Beppaper APU

この記事が参加している募集

多様性を考える

私は私のここがすき

夏の思い出

この記事が気に入ったらサポートをしてみませんか?