見出し画像

いつか虹の橋の向こうで

先月、愛犬ジャスミンのお兄ちゃんであるダックスのウイリー君が虹の橋を渡りました。

あまりに突然のことでまだ信じられません。言葉にしてしまうと現実になってしまうのではないかと思い中々言葉にすることが出来ませんでした。

ウイリー君と出会ったのは約18年前。当時アメリカに留学していた私は学校を休学し帰国していました。アメリカで経験したある出来事が理由がでした。

知人と口論になり揉め事になった時のことでした。暴力を振るわれた後、髪を掴まれ体を持ち上げられるとお腹を強く蹴られ、アパートの2階から地面に転落しました。そして病院のベッドで目覚めました。

“Somebody help!” と叫んだ事を鮮明に覚えています。
「誰か助けて」 

病院には白人の保安官が事情聴取に来ていました。事情聴取を終えて保安官が言った一言に驚嘆しました。

“ Asian women come to the states to harrass white men. “
「アジア人女性はアメリカに来て白人男性に嫌がらせをする。」

危険な目に遭えば警察が味方してくれるものだという思い込みが崩れ去った瞬間でした。保安官も言うまでもなく白人男性でした。

その後、私と知人は裁判所に行く事になりました。当時は英語が上手く話せなかったので私は弁護士と共に裁判所へ行きました。

私の体に出来た複数のアザや傷跡の写真と医師が書いた診断書を提出しました。けれど判事はこう言いました。

“You did it by yourself.”
「それはあなたの自作自演ですね。」 

私は耳を疑いました。私が住んでいた地域はメキシコ系の移民や不法滞在者が多いところでした。そこでは日々犯罪が起きていて、有色人種はよく人種差別を受けていると聞いていました。判事も言うまでもなく白人でした。 

暴力を振るわれるだけでも辛い体験だったけれど、保安官や判事の態度が私を恐怖のどん底に突き落としたのを覚えています。アメリカという国が大嫌いになった瞬間でした。

日本に帰国しPTSDの症状を発症した私に母が、ダックスのウイリー君を迎えてくれました。「ウイリー」と名付けたのは私でした。



大好きな映画Good Will Huntingに出てくる主人公Willからとった名前でした。
Willは映画の中で、親から酷い虐待を受けていました。大人になり出会った心理学者がWillに何度もこう言いました。

“It’s not your fault.” 「君のせいじゃないよ。」

子犬のウイリー君が、私にそう言ってくれているように感じました。
「辛い目に遭ったのは君のせいじゃないよ。」と。

ウイリー君と過ごす時間は怒りと悲しみでいっぱいの心をを癒してくれました。当時はは毎日のように悪夢を見ました。毎晩泣き疲れて眠りました。ウイリー君が私の人生にやって来てくれたことで真っ暗な世界に一筋の希望の光が見えました。

「もう二度とアメリカへは戻らない」そう決めていた私の心に変化がありました。

辛い出来事のせいで自分の夢を諦めてしまっては、一生その出来事に支配された人生になってしまう。もう一度挑戦しよう、そう決意しました。

アメリカ本土ではなく、ハワイに場所を移して留学生活を継続することになりました。ウイリー君がいなければ私は、一生アメリカの地を踏むことはなかったと思います。



ウイリー君は私の人生の危機を救ってくれた存在です。そして家族の危機も救ってくれました。その話はまた後ほど書くことにします。

ウイリー君、私の心を守ってくれてありがとう。
母を守ってくれてありがとう。
父を守ってくれてありがとう。
優しい優しい男の子。
あなたに会えて本当によかった。
あなたはずっと私たちの心の中に生き続けています。

ウイリー君は18歳と11ヶ月でした。

↑ウイリー君が登場する動画です。


Last month, my beloved dachshund, Willy, who was Jasmine's big brother, crossed the Rainbow Bridge.It happened so suddenly that I still can't believe it. I was afraid that by putting it into words, it might become a reality, so I couldn't bring myself to express it for a while.

I met Willy about 18 years ago. At that time, I was studying in the United States, and I had temporarily suspended my studies and returned home. It was due to a certain incident I experienced in America.

It was during a fight (quarrel) with an acquaintance that things escalated. After being subjected to violence, he grabbed my hair, lifted me up, and kicked my stomach forcefully, causing me to fall from the second floor of the apartment to the ground. I then woke up in a hospital bed.

"I vividly remember shouting, 'Somebody help!'
A white sheriff came to the hospital for questioning. I was astonished by what he said after the interrogation:

'Asian women come to the states to harass white men.'

In that moment, my belief that the police would support you if you were in danger shattered. Of course, the sheriff was a white man himself.

Subsequently, my acquaintance and I had to go to court. Since I couldn't speak English well at the time, I went to court with a lawyer.
I submitted photos of multiple bruises and scars on my body and a diagnosis from a doctor.

However, the judge said:
'You did it by yourself.'

I couldn't believe my ears. The area I lived in had many Mexican immigrants and undocumented residents. I had heard that crimes occurred there daily, and people of color often faced racisim. The judge, needless to say, was also a white man.

Being a victim of violence was already a harrowing experience, but I remember how the attitudes of the sheriff and the judge pushed me to the depths of fear. That was the moment I came to despise the United States.

Returning to Japan, I developed symptoms of PTSD, and my mother got a dachshund, Willy to cheer me up.

I named the dog Willy. I took the name from the beloved character Will in the movie 'Good Will Hunting.'

In the movie, Will had suffered severe abuse from his parents when he was growing up. He met a psychologist and was told repeatedly:

'It's not your fault.'

I felt like the puppy Willy was saying the same to me: 'It's not your fault.'
Spending time with Willy healed my heart filled with anger and sadness.

I had nightmares everyday and cried myself to sleep every night. Willy's presence brought a ray of hope into my dark world.

"I won't go back to the states ever again." That's what I had decided.

However, my heart underwent a change.If I gave up my dreams because of the painful experiences, I would be controlled by that event for the rest of my life. I decided to give it another try.

Instead of the mainland, I moved to Hawaii to continue my studies as an international student. Without Willy, I think I would never have set foot on American soil again.

Willy saved me in the crisis of my life and also saved my family in another crisis. I will write about that story later.

Willy, thank you for protecting my heart.
Thank you for protecting my mother.
Thank you for protecting my father.
You are such a kind and gentle boy.
I'm really glad I met you.
You will live on in our hearts forever."

Willy was 18 years and 11 months old.

この記事が気に入ったらサポートをしてみませんか?