見出し画像

「春の夢」The Dreams of Spring #シロクマ文芸部


「春の夢」

 最近、春なのに、あまり良い夢を見ることができていない。
 一昨日は、過去に言い争いをした人との夢。昨日は、知らない公園の中を、ぐるぐると歩いていた夢。
 夢だから、漠然としか覚えていない。
 
 わたしはベッドから立ち上がり、カーテンを開ける。
 見慣れた風景が窓の奥に広がり、わたしはほっと息をつく。
 目の覚めるような青空に白雲がたなびいて、夢の世界を吹き飛ばすような、鮮やかな美しさだった。
 今日も、かけがえのない新しい一日だ。
 
 ただ、そう思った後、ふいに窓の奥から見える木々と、夢で見た木々の風景とが重なる。
 そうだ。わたしは昨日の夢で、公園内を歩き、何かを調節していた。
 その調節が上手くいかないことが気がかりで、何度も公園内の得体の知れない機械に手を伸ばしては、ねじを巻いたり、部品を交換したりして頭を悩ませていたのだった。
 と言っても、それは夢の話。
 だが、あんなに必死になって、わたしは何を調節していたのだろう。しかも人の行きかう公園の中で。
 
 わたしは記憶をたぐり寄せ、考え込む。
 調節していた機械は大型で、ベージュと言うよりはクリームベージュに近く、生成色をもっと濃くしたような色。丸みを帯びたフォルムで、滑り台くらいのサイズだった。
 その機械の足元にしゃがみこみ、わたしは何やら調節をしていたのだった。
 あの機械は一体、何だったのだろう。
 
 腕を組み、考えてみたが、何のことか思い当らない。
 わたしは考えるのを止めると、キッチンに行き、コーヒーメーカーに手をのばす。
 その後、炊飯器をもっと小型にしたような調理家電のふたを開ける。
「あっ」
 わたしは思わず声を上げてしまう。
 調理家電のふたを、こじ開けようとしたわけではない。ただ、そっと開けたつもりなのに、ふたの可動部分のねじがゆるみ、外れてしまったのだった。
「えっ、何で……」
 よく見ると、ねじはゆがみ、もう一度ねじを直そうとしても上手く行かない。
 ふたが今までのように、きちんと閉じてくれることは二度となかった。わたしは呆然として調理家電を見つめる。
 そう言えば、調理家電をここ一週間毎日使ってきたが、材料を多めに鍋に入れてしまい、無理やりふたを閉めた記憶が何度かあるような気がしないでもない。
 むしろ、原因はそれしか考えられないのではないか。
 しばらくの間、わたしは、まだ新品の調理家電を前に言葉を失っていた。
 
 わたしはようやくのことで気持ちを落ち着けると、購入したのがまだ一年以内であることに思いいたった。
 ——そうだった。
 まだ保証書がリビングの棚の奥に保管してあるはずだ。
 
 わたしは棚の奥の保証書を探し、手に取ると、やっと安堵のため息をついた。
 ——これだったんだ。
 わたしの脳裏にある考えがひらめく。
 昨日の夢は、このことを予知していた。
 春だから。昨年の春から、この土地での新生活を始めた。新しい生活にもすでに慣れ、この頃では、家電や物に対するあつかいが粗雑になっていた。
 特に最近は忙しいと言う一言を言い訳に、落ち着いて行動することが少なくなってきた気がする。
 春の夢は一種の警告をも、暗示していた。
 
 わたしのそばで、コーヒーメーカーが豆をすでにき終わったらしく、ドリップが着々と進んでいる。
 あと数分で終わるだろうことに、わたしは思いをはせ嬉しくなった。
 一息ついて、今日しなければいけないことに着手しよう。落ち着きをもって、冷静に。
 わたしはコーヒー用のマグカップを取り出した。
 はっきりと目を覚ますため、それから、一日の始まりを祝して。


English ver.

The Dreams of Spring

  Lately, even though it is spring, I have not been able to have very good dreams.
  The day before yesterday, I dreamed a particular person with whom I had an argument in the past. Yesterday, I dreamed that I was walking in circles in a park I didn't know.
  Because it was a dream, I just vaguely remember them.

  I got out of bed and opened the curtains.
  A familiar landscape spread out behind the window, and I felt relieved.
  It was so vividly beautiful view that it soon blew away the anxiety of my dreams.
  Today, too, is a new and irreplaceable day.

  But then, suddenly, the trees I could see from behind the window overlapped with the scene of trees I had seen in my dream.
  Yes, that's right. In yesterday's dream, I was walking in the park and adjusting something.
  I was worried that the adjustment was not going well, so I repeatedly reached for the mysterious machine in the park, winding screws and replacing parts. I really worried about it.
  That was just a dream.
  But what was I adjusting so frantically? In a park full of people?

  I searched through my memories and pondered.
  The machine that I was adjusting was large, and its color was closer to cream beige than beige, like a darker shade of ivory. It was rounded in shape and about the size of a slide.
  Crouching at the foot of the machine, I was adjusting something in the yesterday's dream.
  What in the world did that machine mean?

  I crossed my arms and tried to think, but I had no idea what it was.
  I stopped thinking, went to the kitchen, and reached for the coffee maker.
  Then I opened the lid of the cooking appliance, which looked like a smaller version of a rice cooker.
"Ah!"
  I exclaimed involuntarily.
  I was not trying to pry open the lid of the cooking appliance. I just opened it gently, but the screw on the movable part of the lid loosened and it came off.
"What? Why...?"
  Upon closer inspection, the screw was warped, and trying to re-screw it again did not work.
  The lid would never close properly again. I stared at the cooking appliance in dismay.
  Come to think of it, I used the cooking appliance every day for the past week, and I couldn't help but recalled a few times when I put too many ingredients into a pot and forced the lid closed.
  I think that is the only possible cause.
  For a while, I was at a loss for words in front of my still brand-new cooking appliance.

  When I finally calmed down, I realized that I had purchased it less than a year ago.
  It had been less than a year since I bought it.
  That meant that I still had the warranty card, and it stored in the back of a shelf in the living room.

  I looked for the warranty card at the back of the shelf, picked it up, and finally breathed a sigh of relief.
  This was it.
  At that moment, a single thought flashed through my mind.
  Perhaps yesterday's dream had foretold this.
  It was spring now. Since last year, I had been enjoying my new life in this land, and my treatment of household appliances and things had become not right.
  Especially recently, I felt that I had been using the single word “busy” as an excuse to act less and less calmly.
  The dreams of spring also implied a kind of warning.

  The coffee maker that was next to me, seemed to have finished grinding the beans and was dripping steadily.
  The process of it would be finished in a few minutes.
  Anyway, it wouldn't be bad to take a break and after that, think about what to do today.
  I pulled out my coffee mug.
  To wake up clearly, and to celebrate the beginning of the new day.



お題をお借りしました。
英語版でも書かせていただきました。
小牧さん、ありがとうございます。

この記事が参加している募集

英語がすき

新生活をたのしく

サポートをお願いします🤗!いただいたサポートは自作品の同人誌出版に使わせていただきます。