Big Thief - Change 解釈、和訳

All citations in this article are from:
Lenker, A. Lyrics to “Change.”
Performed by Big Thief, BEAT RECORDS/4AD Ltd, 2022. 
Genius, https://genius.com/Big-thief-change-lyrics.

Change
Like the wind
Like the water
Like skin 

変わっていくもの
風のように
水のように
肌のように

Change
Like the sky
Like the leaves
Like a butterfly

変わっていくもの
空のように
葉のように
蝶のように

Would you live forever, never die
While everything around passes

永遠に生き続けることなんてできない
すべてのものは移ろいゆく

Would you smile forever never cry
While everything you know passes

一度も泣かずに笑い続けるなんてありえない
すべてのものは移ろいゆくのだから

Death
Like a door
To a place
We’ve never been before 


それは扉のよう
まだ見ぬ場所へ
わたしたちをいざなう

Death
Like space
The deep sea
A suitcase


それは宇宙のよう
深海のよう
旅立ちのよう

[2023.11.12追記]
訳 第二案:

それは茫漠たる宇宙
静寂の深海
空っぽのスーツケース

Would you stare forever at the sun
Never watch the moon rising

太陽を見つめ続けることなんてできない
月は必ず昇ってくる

Would you walk forever in the the light
To never learn the secret of the quiet night

ずっと明るい中を歩き続けるなんてありえない
夜の静けさにある秘密を必ず知ることになる

Still
Like a stone
Like a hill
Like home

変わらないもの
石のように
丘のように
家のように

Still
What I find
Is you are always
On my mind

変わらないもの
それはあなたが
いつだってわたしの
こころの中にいること

Could I feel happy for you
When I hear you talk with her
like we used to

わたしは幸せと思えるだろうか
わたしと笑いあったあなたが
今度は別の人とそうするのを見ても

Could I set everything free
When I watch you holding her
the way you once held me

それでいいと思えるだろうか
わたしを抱きしめてくれたあなたが
今度は別の人にそうするのを見ても

Change
Like the sky
Like the leaves
Like a butterfly

変わっていくもの
空のように
葉のように
蝶のように

Death
Like a door
To a place
We’ve never been before


それは扉のよう
まだ見ぬ場所へ
わたしたちをいざなう

Would you live forever never die
While everything around passes

永遠に生き続けるなんてできない
すべてのものは移ろいゆく

Would you smile forever, never cry…

泣かずに笑い続ける人生なんてない…



各サブスク/YouTube/購入サイトへのリンクはこちら。

この記事が気に入ったらサポートをしてみませんか?